Brandproef met ultrahogedruk snij- en blussystemen voor blussen van elektrische voertuigbranden
1 juli 2024
Als onderdeel van een onderzoek naar de verbetering van blustechnieken bij elektrische auto’s zijn twee elektrische auto’s onderworpen aan een brandproef. Tijdens de tests werden de batterijen van deze auto’s in een zogenoemde thermal runaway gebracht. Hiervoor werd bewust een beschadiging gecreëerd in het accupakket en ontstond er een batterijbrand, die leidde tot een autobrand. Vervolgens hebben in dit experiment brandweereenheden een ultrahogedruk snij- en blussysteem ingezet met als doel de thermal runaway in het batterijpakket te stoppen.
De brandproef is de start van een onderzoek door het NIPV naar de veilige en effectieve inzet van ultrahogedruk (uhd) blussystemen voor elektrische voertuigbranden, zoals de Coolfire en de Cobra Cold Cutter. Brandbestrijdingsinstructies en -procedures voor het gebruik van de uhd-blussystemen voor (elektrische) voertuigbranden zijn er nog niet in Nederland. De resultaten van de proef worden gebruikt om de blustechnieken voor branden in batterijen van elektrische auto’s verder te verbeteren.
Elektrische auto’s onderdompelen
De huidige procedure in Nederland voor het stabiliseren van een elektrisch voertuig waarbij een thermal runaway optreedt, is om het hele elektrische voertuig onder te dompelen in een container gevuld met water. Deze methode is gangbaar, omdat de accucellen in een omkisting zitten en het batterijpakket in het chassis zit, waardoor het water de cellen moeilijk kan bereiken. Door het voertuig in een dompelbak te plaatsen worden de accucellen van buitenaf gekoeld.
Een andere bestrijdingstactiek is om het voertuig te laten uitbranden. Dat is niet op elke locatie mogelijk of wenselijk. In de praktijk bestaat er daarom behoefte aan meerdere inzettechnieken die afhankelijk van de situatie kunnen worden toegepast.
Met uhd-blustechniek kunnen accucellen direct worden gekoeld
Recent onderzoek toont aan dat interne koeling (koeling direct op de accucellen in het batterijpakket) goed werkt om de temperatuur in het accupakket te verlagen en daarmee de thermal runaway te stoppen. Een uhd-blussysteem gebruikt ultrahogedruk waterstraaltechnologie. Hiermee is het mogelijk om snel, veilig en effectief door wanden, chassis en omkistingen heen branden te bestrijden in voor brandweermensen moeilijk bereikbare ruimtes. De accu kan met deze methode ter plaatse worden gestabiliseerd, wat efficiënter en tijdbesparend kan zijn. Deze blustechniek kan vooral interessant zijn voor elektrische auto’s en op moeilijk bereikbare locaties. En mogelijk later ook voor grotere en zwaardere elektrische voertuigen.
Basis voor praktische richtlijnen en instructies
“Met dit onderzoek willen we bijdragen aan (de evaluatie van) het ontwikkelen van aanvullende technieken om veilig en effectief accubranden van elektrische voertuigen te beheersen”, vertelt Tom Hessels, projectleider van het onderzoek. “Als uit onze analyse blijkt dat een uhd-blussysteem een thermal runaway op een veilige en effectieve wijze kan stoppen, dienen de proeven als basis voor de ontwikkeling van praktische richtlijnen en instructies voor brandweermensen. Het NIPV-onderzoek zal dan ook een antwoord geven op de vraag of, en zo ja, onder welke omstandigheden een uhd-blussysteem veilig en effectief kan worden toegepast. We verwachten het onderzoek in het vierde kwartaal van dit jaar af te ronden.”
Samenwerking met vele partijen
De brandproef is een initiatief van het NIPV en is mogelijk gemaakt door samen te werken met Brandweer Nederland, Brandweer Schiphol, Gezamenlijke Brandweer Rotterdam, bedrijfsbrandweer Tata Steel, Veiligheidsregio Utrecht en Veiligheidsregio Haaglanden. Daarnaast leveren de Duitse werkgroep VDA/VDIK ’Rescueing of people’, Cobra Coldcut Systems en de leverancier van de auto’s een bijdrage aan het onderzoek.