Blog: Zowel één landelijk als lokale steunpunten gewenst!*

14 maart 2022

Voorkom dat mensen van het kastje naar de muur worden gestuurd.

Jan Mans – burgemeester van Enschede ten tijde van de vuurwerkramp – werd in 2000 overvallen toen opeens een legertje ambtenaren van VWS op de stoep stond in het gemeentehuis van Enschede en hem aangaf dat een informatie- en adviescentrum zou worden opgestart.

Dit onverwachte activisme vanuit het ministerie was een rechtstreeks gevolg van de parlementaire enquêtecommissie Bijlmerramp (rapport verscheen in 1999) die vaststelde dat indertijd in 1992 een goede gecoördineerde informatievoorziening ontbrak. De toenmalige minister (mevrouw Borst) moest bijna aftreden en had in 2000 haar lesje geleerd.

De kern van een IAC is dat het uitgaat van de één loketfunctie. Een slachtoffer van een calamiteit of andere directe betrokkene dient niet steeds van het kastje naar de muur te worden gestuurd. Er wordt fysiek dan wel virtueel één plaats gecreëerd waar deze persoon terecht kan. Achter dat ene loket zijn dat verschillende hulp- en ondersteuningsfuncties (over onderdak en wonen, over werk en uitkering, over medische en psychosociale zorg, e.v.) verenigd. Het zal duidelijk zijn dat bij een ’klassieke’ ramp die zich op één plaats voltrekt, het organiseren van een IAC nog betrekkelijk eenvoudig is. De nabestaanden van MH-17 woonden door het gehele land en toen is dan er ook voor gekozen een digitaal centrum in te richten.

Bij de coronacrisis zagen wij wel vele plekken waar mensen informatie konden verkrijgen (Infoportalen) maar lang niet iedereen was op de hoogte van al deze – veelal gescheiden – informatie- en adviespunten.

In deze Oekraïne-situatie is het zeker ook ingewikkeld hoe je dat het beste kan organiseren; we zien al vele initiatieven en coördinatiepunten. Op landelijk niveau lijkt met het Knooppunt Coördinatie en Informatie Oekraïne (KCIO) een centrale actor in de maak die zowel de professionals als de burgers kan ondersteunen. Daarvoor is het nodig dat dit punt (of een ander) wel het landelijk aangewezen centrale punt wordt met een duidelijk budget, mandaat en bevoegdheden.

Al zal dit de duidelijkheid en communicatie landelijk aanmerkelijk kunnen bevorderen, hiermee zijn we er zeker nog niet. In een fors aantal steden (naar schatting zo’n 50-75, maar ook denkbaar is dat alle gemeenten een apart herkenbaar loket inrichten) zal ook een fysiek IAC ingericht moeten worden. Een plek waar Oekraïners (en mogelijk straks ook Russen) maar ook de eigen inwoners in de regio terecht kunnen voor informatie en advies.

Menno van Duin, lector Crisisbeheersing



* Michel Duckers, Marleen Kraaij, IJle Stelstra, Maaike van Dam en Vina Wijkhuijs dank voor het meelezen

Lees ook

10-07-2025
Pilot projectwerkplaats: inventarisatie gevolgen hitte en droogte afgerond

Voor een betere voorbereiding op extreme hitte en extreme droogte zijn de mogelijke gevolgen voor publieke veiligheid en mogelijke betrokken partners in kaart gebracht.

09-07-2025
NIPV ontvangt subsidie voor onderzoeksbijdrage aan vernieuwend onderzoek naar crowd-simulaties

Het NIPV gaat een bijdrage leveren aan het project INVISE, een samenwerking met technologiepartner uCrowds en de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland. Het project richt zich op de ontwikkeling van digital twins: digitale kopieën van de leefomgeving, die beter kunnen voorspellen hoe mensen zich gedragen bij grote evenementen en in crisissituaties.

09-07-2025
Netcentrische crisisbeheersing: van ad hoc-afstemming naar op tijd in de startblokken

Drie crisispartners blikken terug op de netcentrische samenwerking tijdens de NAVO-top 2025.

07-07-2025
Factsheet SIS-inzet Tarwekamp Den Haag (‘Ik zoek mijn naaste’)

Na de explosie op 7 december 2024, ging het telefoonnummer ‘Ik zoek mijn naaste’ open voor ongeruste naasten van mogelijke slachtoffers.

03-07-2025
Van pionieren naar professionaliseren: landelijke brandweerspecialismen goed op weg

Landelijke brandweerspecialismen ontwikkelden zich tot onmisbare eenheden. Nu is het tijd voor de volgende fase.

27-06-2025
Jaarverslag 2024: werken aan de uitdagingen van vandaag en de oplossingen van morgen

In dit verslag leggen we financiële verantwoording af en blikken we terug op onze rol binnen het veiligheidsdomein, met een focus op het ondersteunen van veiligheidsregio’s en crisispartners op het gebied van onderzoek, onderwijs, informatievoorziening en ondersteuning.

24-06-2025
Nieuwe leergang Jeugdbrandweer Junioren gelanceerd 

Tijdens de landelijke coördinatorendag van de Jeugdbrandweer in mei is de nieuwe leergang Jeugdbrandweer Junioren gepresenteerd. Het NIPV heeft bijgedragen aan het samenstellen van het onderwijsmateriaal samen met jeugdleiders uit de veiligheidsregio’s.

24-06-2025
Samenwerken moet je doen

Kortere lijnen en open communiceren in vertrouwen. Dat staat sinds kort aan de basis van samenwerking tussen het brandweeronderwijs van het NIPV en het werkveld.

18-06-2025
Peter Schut: “Elk incident is een andere ‘cake’”

Een week je diploma van de leergang HOvD op zak en dan de vuurdoop: de grote natuurbrand in Ede die uiteindelijk 65 hectare Ginkelse heide veranderde in een zwartgeblakerd veld. Peter Schut, taakcommandant Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden (VGGM) vertelt over zijn ervaringen van 3 april 2025.