Aangepaste Handreiking multidisciplinaire afstemming incidentbestrijding in wegtunnels
21 december 2022 (voor het laatst geactualiseerd op 3 december 2024)
Aangepaste handreiking toont aan dat wederzijdse afstemming van wezenlijk belang is bij incidentbestrijding in tunnels.

De ‘Handreiking voor multidisciplinaire afstemming bij incidentbestrijding in wegtunnels’ reikt hulpverleningsdiensten en Rijkswaterstaat de hand bij wederzijdse afstemming bij het bestrijden van incidenten in tunnels.
Aangepaste handreiking in gezamenlijkheid ontwikkeld
Deze afstemming is van wezenlijk belang bij de incidentbestrijding in tunnels. De wetgever roept hier zelf toe op in de Wet en de Regeling aanvullende regels veiligheid wegtunnels (beide Warvw en Rarvw, art. 7). In januari 2019 verscheen hiervan de eerste versie. De Handreiking voor multidisciplinaire afstemming bij incidentbestrijding in wegtunnels is door Rijkswaterstaat, meldkamer, veiligheidsregio’s, politie en het NIPV gezamenlijk ontwikkeld.
Animatie ‘Sein veilig’ ontwikkeld
Ter verduidelijking van de basiskennis over incidentbestrijding in tunnels is de animatie ‘Sein veilig’ ontwikkeld. Deze animatie is niet alleen een verduidelijking van de basiskennis incidentbestrijding in tunnels maar ook een actualisatie. Na de verkenning door de brandweer wordt het zogenaamde ‘Sein veilig’ afgegeven, waarnaar de overige hulpdiensten de incidentbuis mogen betreden. Sein veilig wordt alleen toegepast bij brand en/of gevaarlijke stoffen en wordt altijd per buis afgegeven door de brandweer.
De ontwikkeling van de animatie ‘Sein veilig’ is tevens aanleiding geweest om tegelijkertijd een geactualiseerde versie van de handreiking te publiceren. In deze handreiking is de procedure ‘Sein veilig’ verwerkt, alsmede voortschrijdend inzicht dat in de afgelopen jaren is opgedaan.
Download de Handreiking voor multidisciplinaire afstemming bij incidentbestrijding in wegtunnels
Lees ook
Met de komst van de Voertuig Positie Service (VPS) is er vanaf nu landelijk inzicht in de realtime posities van prioriteitsvoertuigen. Binnen een veiligheidsregio, en over de grenzen van de regio’s heen. Door de VPS hoeven de toepassingen niet meer met alle veiligheidsregio’s afzonderlijk te koppelen, maar is alleen een verbinding naar de VPS voldoende.
De wereld is in de greep van transities en die beïnvloeden ook de industrie en het veiligheidsdomein. Een belangrijk thema voor de veiligheidsregio’s, stelde Ron Bouwman, programmamanager van het LEC IV, bij de aftrap van de netwerkdag op 13 november.
De energietransitie leidt tot veiligheidsrisico’s in de samenleving, waarover door de uitvoerende partijen en de overheid nog onvoldoende structureel wordt nagedacht. Die waarschuwing geeft onderzoeker Johan Reinders v van het NIPV.
Op 10 oktober hield het LEC Industriële Veiligheid een informatiebijeenkomst voor het bedrijfsleven, gericht op kennisbevordering over de Omgevingswet.
Ook het LEC Industriële Veiligheid was present op het Brandweerevent en verzorgde een deelsessie, over scenariodenken en ‘industriële risico’s’, die zich steeds vaker ook buiten de klassieke ‘Seveso-regio’s’ kunnen voordoen.
Op dit moment is het nodig om een workaround te gebruiken om activiteiten te koppelen in LCMS Plot.
Drie trainees stellen zich voor en vertellen over hun ervaringen tot nu toe.
Een werkbezoek aan Nederland was een goed moment om de verdere bevordering van kennisuitwisseling tussen het Roemeense Department for Emergency Situations en het NIPV te bekrachtigen.
Jelmer Dam ontvangt de brandweeronderscheiding voor zijn uitzonderlijke bijdrage aan de natuurbrandbeheersing en -bestrijding in Nederland.
Vorige pagina - Pagina1
- …
- Pagina10
- Pagina11
- Pagina12
- …
- Pagina45
- Volgende pagina