Veilig gebruik van alternatief aangedreven voertuigen op chemische bedrijfslocaties

7 juli 2022

In opdracht van de chemische industrie en Safety Delta Nederland doet het NIPV onderzoek naar de veiligheidsrisico’s van het gebruik van alternatief aangedreven voertuigen op chemische bedrijfslocaties. Het eerste deel van dit onderzoek bestaat uit een literatuurverkenning naar bestaande wet-en regelgeving en (bedrijfs)procedures.

Vrachtwagen rijdend over bedrijfsterrein

Het aantal voertuigen dat rijdt op een alternatieve brandstof, zoals een elektrische batterij, aardgas of waterstof, neemt flink toe. Dat geldt ook voor voertuigen die worden gebruikt voor het transport over bedrijfsterreinen waar grote hoeveelheden gevaarlijke stoffen aanwezig zijn. Welke veiligheidsrisico’s brengt dit met zich mee? Dit onderzoekt NIPV in opdracht van de chemische industrie en Safety Delta Nederland.

Bedrijfsinitiatieven

Wel bestaan er nationale en internationale voertuigeisen waaraan AAV’s moeten voldoen, zijn er regels voor tankstations met alternatieve brandstoffen enbestaan er leidraden voor incidentbestrijding. Daarnaast worden initiatieven ontwikkeld die ingaan op de veiligheid van het gebruik van AAV’s op locaties waar gevaarlijke stoffen aanwezig zijn, zoals bijvoorbeeld een initiatief van CEFIC (European Chemical Industry Council) met als doel het opstellen van een handleiding voor de industrie voor veilig gebruik van alternatief aangedreven vrachtwagens. In het vervolgonderzoek wordt aansluiting bij deze initiatieven gezocht.

Vervolgonderzoek

In fase 2 van het onderzoek, dat wordt uitgevoerd in de tweede helft van 2022, worden incidentscenario’s ontwikkeld om daarmee inzicht te krijgen in de omvang van de risico’s op petrochemische bedrijfsterreinen en directe omgeving. Op basis hiervan zal een handreiking worden opgesteld waarin wordt beschreven hoe op deze locaties veilig met transportmiddelen aangedreven door alternatieve brandstoffen kan worden omgegaan. In fase 3 wordt deze handreiking op een specifieke ‘pilot-locatie’ toegepast.

Download de rapporten van fase 1 en 2

Meer informatie

Bekijk onze pagina over alternatief aangedreven voertuigen.

Lees ook

28-05-2025
Maatwerkopleiding Ploegchef voor vrijwillige postcommandanten in Amsterdam en Rotterdam

Veiligheidsregio’s Rotterdam-Rijnmond en Amsterdam-Amstelland hebben de handen ineengeslagen voor een gezamenlijk opleidingstraject op maat, verzorgd door het NIPV.

27-05-2025
Van incident tot inzicht: 3 jaar slimme samenwerking tussen NIPV en Stichting Salvage

Kim de Valk van het NIPV en Johan van den Berg van Stichting Salvage kijken terug op drie jaar samenwerking.

26-05-2025
Achter de schermen bij NL-Alert

In de podcastserie ‘Achter de schermen bij NL-Alert’ nemen de gasten u mee in de wereld achter één van de bekendste crisiscommunicatiemiddelen van Nederland.

22-05-2025
Koninklijke onderscheiding voor Frans Schippers

Frans Schippers is tijdens de afsluiting van het congres Crisisbeheersing benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau.

21-05-2025
1710 diploma’s uitgegeven in 2024

Het dashboard Kerncijfers Diploma’s is bijgewerkt met de cijfers over 2024 voor verschillende repressieve brandweerfuncties. In het dashboard staan data vanaf 2017.

21-05-2025
Samen bouwen aan beter onderwijs: ervaringen uit de Manschap-bijeenkomsten 

Welke vaardigheden moet een beginnende brandweerman of -vrouw hebben? Dat wordt onderzocht in het project ‘Verkenning beroepspraktijk Manschap’, onderdeel van het programma Onderwijs Onderweg.

19-05-2025
Actualisatie bestuurlijke netwerkkaarten: essentiële kennis voor crisisbeheersing

De bestuurlijke netwerkkaarten zijn recent geactualiseerd. Deze netwerkkaarten vormen een essentieel naslagwerk voor bestuurders en hun adviseurs tijdens crisissituaties.

19-05-2025
Onderzoek naar ‘best practices’ voor berging elektrische voertuigen uit parkeergarages

Op basis van de gestelde criteria blijkt de bergingsrobot de meest geschikte optie.

15-05-2025
Toename van 10 procent van incidenten met elektrische en hybride voertuigen in 2024

In 2024 waren er 356 incidenten met alternatief aangedreven voertuigen waarbij de brandweer ter plaatse kwam. Het ging om 221 voertuigbranden en 135 ongevallen.