De doorwerking van de energietransitie op omgevingsveiligheid
23 mei 2022
De gevolgen van de energietransitie voor de omgevingsveiligheid zijn nog grotendeels onbekend. Het lectoraat Energie- en transportveiligheid onderzocht welke ontwikkelingen tot 2030 verwacht worden en hoe die kunnen doorwerken op de veiligheid van mensen die wonen en werken in de buurt waar deze ontwikkelingen plaatsvinden.

Door klimaatveranderingen moet de maatschappij overschakelen van fossiele energiebronnen op alternatieve, duurzame energiebronnen. De oorlog in Oekraïne heeft deze energietransitie in een stroomversnelling gebracht: Nederland wil eind 2022 van Russisch gas af zijn. Het lectoraat Energie- en transportveiligheid van NIPV onderzocht welke ontwikkelingen tot 2030 verwacht worden en hoe die kunnen doorwerken op de veiligheid van mensen die wonen en werken in de buurt waar deze ontwikkelingen plaatsvinden.
Belangrijke ontwikkelingen in de energietransitie zijn bijvoorbeeld elektrificatie en de overgang van aardgas naar waterstof. De gevolgen van deze ontwikkelingen voor de omgevingsveiligheid zijn nog grotendeels onbekend. In dit onderzoek is gekeken naar productie, transport, opslag en gebruik van energie in de gebouwde omgeving, de industrie en de mobiliteitssector. Het onderzoek laat zien dat de ontwikkelingen in de energietransitie gevolgen zullen hebben voor de omgevingsveiligheid, met name in de gebouwde omgeving. Dit vereist een nieuwe kijk op veiligheidsrisicobeleid en de manier waarop met veiligheidsrisico’s moet worden omgegaan.
Voor wie?
Dit rapport is bedoeld voor (adviseurs van) gemeenten, omgevingsdiensten, veiligheidsregio’s en andere organisaties en bedrijven die te maken krijgen met initiatieven en ontwikkelingen op het gebied van de energietransitie en daarbij rekening moeten houden met omgevingsveiligheid. De kennis uit dit rapport helpt om keuzes te maken op het gebied van veiligheid en ruimtelijke ordening. Bijvoorbeeld om te bepalen waar nieuwe initiatieven mogelijk zijn en of het nodig is om veiligheidsmaatregelen te nemen.
Lees ook
Op basis van de gestelde criteria blijkt de bergingsrobot de meest geschikte optie.
In 2024 waren er 356 incidenten met alternatief aangedreven voertuigen waarbij de brandweer ter plaatse kwam. Het ging om 221 voertuigbranden en 135 ongevallen.
Lector Brandveiligheidskunde Lieuwe de Witte werkte mee aan een item van RTL Nieuws naar aanleiding van de recente woningbrand in Didam.
Decaan Hans Veltkamp heeft bijna 24 jaar bij het NIPV gewerkt. In april is hij met pensioen gegaan. Hij blikt terug.
Om inzicht te krijgen in bestaande leiderschapsactiviteiten en -ontwikkelingen in de regio’s, heeft het NIPV een inventarisatie gedaan onder HR-professionals.
Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar bij de leergang Specialist opleiden en oefenen (SOO) die in september start. Wie zich voor 1 juni inschrijft, kan nog onder de vouchergelden deelnemen.
Op dit moment zijn we bezig met de uitrol van de release LCMS Q2 2025 – TGV.
Drones en robots zijn niet meer weg te denken tijdens een inzet, dankzij het landelijk brandweerspecialisme Team digitale verkenning (TDV).
Het NIPV was in april vertegenwoordigd op het congres van de Finse Vereniging van Brandweerofficieren. Op dit congres wordt veel internationale kennis gedeeld.
Vorige pagina - Pagina1
- …
- Pagina5
- Pagina6
- Pagina7
- …
- Pagina52
- Volgende pagina