Het NIPV doet onderzoek naar voorrangsvoertuigen. Een overzicht van de meest actuele onderzoeken.
Ongevallenstatistiek voorrangsvoertuigen
Het rijden met voorrangsvoertuigen brengt gevaren met zich mee. Met name omdat van de voor andere weggebruikers geldende verkeersregels wordt afgeweken en het weggedrag om die reden minder voorspelbaar is.
Download hier alle documenten.
-
Ongevallenstatistiek Voorrangsvoertuigen 2020-2021
pdf | 2 MB | 12-09-2022 -
Ongevallenstatistiek voorrangsvoertuigen 2018-2019
pdf | 3 MB | 15-12-2020 -
Ongevallenstatistiek voorrangsvoertuigen 2016-2017
pdf | 2 MB | 10-12-2018 -
Factsheet Ongevallenstatistiek voorrangsvoertuigen 2016-2017
pdf | 133 KB | 09-11-2018 -
Ongevallenstatistiek voorrangsvoertuigen 2014-2015
pdf | 2 MB | 12-04-2017 -
Factsheet Ongevallenstatistiek voorrangsvoertuigen 2010-2015
pdf | 733 KB | 01-04-2017 -
Als je niet ter plaatse komt. Inventarisatie van ongevallen met voorrangsvoertuigen 2010-2013
pdf | 3 MB | 08-12-2014
De invloed van OGS op de aanrijtijden van voorrangsvoertuigen (2024)
Hulpdiensten rijden met optische en geluidssignalen (OGS) om aan andere weggebruikers duidelijk te maken dat zij een ‘dringende taak’ hebben. Uit onderzoek van het NIPV blijkt dat de hulpdiensten bij gebruik van OGS sneller ter plaatse zijn dan gewone weggebruikers. Het risico op een ongeval met een hulpverleningsvoertuig is echter groter dan het risico op een ongeval met een regulier voertuig. Met het opgestelde afwegingskader kunnen de hulpdiensten een beslissing nemen over het al dan niet met OGS rijden.
Download hier het document.
Rijgedrag van chauffeurs van voorrangsvoertuigen (2021)
Onderzoek naar de invloed van stress, risicoperceptie en andere gedragsfactoren op te hard rijden of te hard door rood rijden door chauffeurs van voorrangsvoertuigen.
Download hier het document.
Effectiviteit geluidssignalen voorrangsvoertuigen (2020)
De afgelopen jaren hebben zich verschillende ontwikkelingen voorgedaan die van invloed kunnen zijn op de hoorbaarheid van geluidssignalen van hulpverleningsvoertuigen. Dit literatuuronderzoek brengt de factoren in kaart die van invloed zijn op de effectiviteit (en daarmee op de hoorbaarheid) van deze signalen. Hierbij is onderscheid gemaakt tussen factoren die de effectiviteit van de geluidsbron beïnvloeden, factoren die van invloed zijn op de verspreiding van het geluid en factoren die het ontvangen ervan beïnvloeden.
Download hier het document.
Het gebruik van optische en geluidssignalen in de nacht
Optische en geluidssignalen in de nacht: de kloof tussen regelgeving en praktijk (2021)
Vervolgonderzoek naar de kloof tussen regelgeving en praktijk rondom het gebruik van optische en geluidssignalen (OGS) in de nacht. Uit het onderzoek blijkt dat veel verschillende aspecten een rol spelen bij het al dan niet gebruiken van OGS in de nacht. Er zijn twee mogelijk kansrijke oplossingen om de kloof te dichten: het verlagen van het geluidsniveau van de sirene en het creëren van bewustwording over de mogelijke juridische gevolgen.
Het gebruik van optische en geluidssignalen in de nacht (2018)
Verkennend onderzoek naar het gebruik van zwaailicht en sirene in de nacht door chauffeurs van voorrangsvoertuigen.
Download hier alle documenten.
-
Het gebruik van optische en geluidssignalen in de nacht. Een vervolgonderzoek naar de kloof tussen de praktijk en wet- en regelgeving
pdf | 756 KB | 19-01-2021 -
Het gebruik van optische en geluidssignalen in de nacht. Verkennend onderzoek naar de gedragskeuze van chauffeurs van voorrangsvoertuigen
pdf | 1 MB | 19-11-2018
Onderzoek naar aansluiting hulpdiensten op Talking Traffic (2021)
Verkennend onderzoek naar de mogelijkheden om de hulpdiensten aan te laten sluiten op Talking Traffic. Uit de verkenning komt naar voren dat aansluiting op Talking Traffic een grote toegevoegde waarde heeft voor de hulpdiensten. Het betekent meer veiligheid en meer snelheid.
Download hier het document.
Van hulpverlener naar verdachte (2015)
Onderzoek naar de juridische aspecten van ongevallen met voorrangsvoertuigen. Hierbij ging het om aspecten als:
- de al dan niet beschermende werking van de brancherichtlijnen
- de gerechtelijke procedures
- de vraag in hoeverre de werkgever van een bestuurder van een voorrangsvoertuig aansprakelijk kan worden gesteld voor een ongeval waarbij de bestuurder betrokken is.
Overige onderzoeken
Download hier alle documenten.
-
Overzicht van verkeersbevoegdheden bij gebruik van vrijstellingen
pdf | 2 MB | 12-11-2024 -
Richtinggevend kader bijzondere verkeersbevoegdheden
pdf | 538 KB | 07-12-2015 -
Factsheet Oefenen met optische en geluidssignalen op de openbare weg
pdf | 439 KB | 01-04-2017 -
De weg naar eenheid nader bekeken. Onderzoek naar mogelijkheden en draagvlak voor meer eenheid in rijgedrag en rijopleiding van bestuurders van voorrangsvoertuigen
pdf | 2 MB | 07-05-2014 -
Heet hangijzer of koudwatervrees. Evaluatieonderzoek van pilot rijden met optische en geluidssignalen op de openbare weg ten behoeve van trainingsdoeleinden
pdf | 4 MB | 31-10-2014 -
De vakbekwaamheid van voorrangsvoertuigbestuurders. Een momentopname van het kennisniveau en rijgedrag bij het rijden met optische en geluidssignalen
pdf | 4 MB | 26-09-2017