Onderzoek naar gebruik dompelcontainer geactualiseerd
16 februari 2023
Het aantal alternatief aangedreven voertuigen groeit en daarmee ook het aantal incidenten. Zijn dompelcontainers nog steeds de meest geschikte blusmethode voor elektrische voertuigen?

Het aantal elektrische voertuigen op de weg groeit steeds verder. Daarmee stijgt ook de kans dat de batterij van een dergelijk voertuig bij brand betrokken raakt. Dompelcontainers kunnen door bergers effectief worden ingezet om de gevolgen van een batterijbrand te beperken, maar zijn niet in elke situatie even goed toepasbaar.
Alternatieven voor dompelcontainers
In 2021 heeft de werkgroep Veiligheid elektrisch vervoer van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur het IFV, tegenwoordig NIPV, daarom gevraagd onderzoek te doen naar mogelijke alternatieven voor dompelcontainers. Omdat er de laatste jaren steeds meer nieuwe blustechnieken op de markt zijn gekomen, hebben wij het onderzoek geactualiseerd met de nieuwste technieken en inzichten.
Vulopening in batterijpakket
Daarbij is onder meer gekeken naar het BEST batterij blussysteem, de bluszak en de blusdeken. Uit het geactualiseerde onderzoek komt naar voren dat een vulopening in het batterijpakket de meest geschikte methode is om een brand in het batterijpakket van een elektrisch voertuig te doven. Heeft het voertuig niet zo’n opening, dan is de dompelcontainer nog steeds de best beschikbare methode om een thermal runaway te stoppen.
Staat het voertuig op een lastige bereikbare plaats, dan is het BEST batterij blussysteem de meest geschikte methode, vooral vanwege het koelend vermogen van deze methode. Tevens is gebleken dat het gebruik van de dompelcontainer als vervoermiddel, dus zonder onderdompelen, nog steeds het best geschikt is voor het veilig vervoeren van een voertuig waarvan onbekend is of het batterijpakket is gemanipuleerd.
Thermal runaway
Thermal runaway is het ’thermisch op hol slaan’ van een lithium-ion batterij. Dit is een proces waarbij de temperatuur in de batterij zo hoog wordt dat de omstandigheden veranderen, wat voor nog hogere temperaturen zorgt. De gevolgen hiervan zijn: zeer hoge temperaturen, het vrijkomen van (gevaarlijke) gassen en vaak een zeer felle vuurzee, projecties van elektrolyt en metalen delen.
Download het rapport en de poster
In de media
BNR/De Nationale Autoshow met Nils Rosmuller (17 februari 2023)
EenVandaag met Nils Rosmuller en Tom Hessels (18 februari 2023), vanaf min. 19:00
Lees ook
Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar bij de leergang Specialist opleiden en oefenen (SOO) die in september start. Wie zich voor 1 juni inschrijft, kan nog onder de vouchergelden deelnemen.
Op dit moment zijn we bezig met de uitrol van de release LCMS Q2 2025 – TGV.
Decaan Hans Veltkamp heeft bijna 24 jaar bij het NIPV gewerkt. In april is hij met pensioen gegaan. Hij blikt terug.
Het brandweerveld en het NIPV weten elkaar steeds beter te vinden bij het ontwikkelen van leermiddelen voor de blijvende vakbekwaamheid van brandweerpersoneel.
Het programma Onderwijs Onderweg begon in 2024 met het project ‘Verkenning beroepspraktijk Manschap’. Dit project onderzoekt welke vaardigheden een beginnende brandweerman of -vrouw moet hebben.
Drones en robots zijn niet meer weg te denken tijdens een inzet, dankzij het landelijke brandweerspecialisme Team digitale verkenning (TDV).
Het NIPV was in april vertegenwoordigd op het congres van de Finse Vereniging van Brandweerofficieren. Op dit congres wordt veel internationale kennis gedeeld.
Veiligheidsregio’s Rotterdam-Rijnmond en Amsterdam-Amstelland hebben de handen ineengeslagen voor een gezamenlijk opleidingstraject op maat, verzorgd door het NIPV.
Sinds 2018 werken allerlei partijen in Limburg samen aan klimaatadaptatie via de Klimaatadaptatietafel Limburg. Jeroen Hendrikx van Veiligheidsregio Limburg-Noord vertelt.
- Pagina1
- Pagina2
- …
- Pagina47
- Volgende pagina