Programma Onderwijs Onderweg

Het programma Onderwijs Onderweg is een gezamenlijke opdracht van de Raad van Commandanten en Directeuren Veiligheidsregio (RCDV) en het NIPV. En richt zich op praktijkgericht, flexibel en up-to-date onderwijs voor alle brandweer- en crisisprofessionals in de veiligheidsregio’s.

Samen op weg naar een goed werkend onderwijsstelsel voor brandweer en crisisbeheersing

Het programma Onderwijs Onderweg richt zich op het verbeteren van het onderwijsstelsel voor brandweer en crisisbeheersing. De ambitie van het programma is samen op weg te gaan naar een goed werkend onderwijsstelsel met praktijkgericht, flexibel en up-to-date onderwijs voor alle mensen van de brandweer en crisisbeheersing in de veiligheidsregio’s.

Wat is de aanleiding voor het programma?

Het huidige onderwijsstelstel past niet meer goed bij de snel veranderende wereld. Het moet flexibeler worden en beter aansluiten bij de praktijk. Dit blijkt onder meer uit de rapportage ‘Onderwijsstelsel veiligheidsregio’s; de zoektocht naar verbetering’, die in september 2023 verscheen.

Zes ontwikkelopgaven

In het koersplan staat beschreven hoe de verbetering van het onderwijsstelsel de komende jaren wordt aangepakt. Er zijn zes belangrijke ontwikkelopgaven:

  • Beter samenspel door meer rolduidelijkheid, rolbewustzijn en rolvastheid
  • Betere sturing en aansluiting op de vraag vanuit de beroepspraktijk
  • Meer flexibiliteit in het functiestelsel en de kwalificatiedossiers
  • Meer flexibiliteit in het onderwijs, waarin de deelnemer centraal staat
  • Efficiëntere en effectievere uitvoering
  • Gezamenlijke evaluatie en snellere aanpassing van onderwijs.

Hoe werkt Onderwijs Onderweg?

Het herzien van het onderwijsstelsel vormt geen uitgestippelde route. Daarvoor heeft het programma te maken met te veel spelers, lastige knelpunten en met snelle ontwikkelingen in de wereld om ons heen. Onderwijs Onderweg kiest daarom voor een stapsgewijze aanpak. Centraal staat: met elkaar ontdekken, reflecteren, leren en weer op pad gaan. Dit betekent dat we in verschillende fasen experimenteren en vanuit die ervaringen weer verder ontwikkelen. Het is een vorm van actieleren.

We doen dat met behulp van etappes. Iedere etappe heeft een doorlooptijd van ongeveer drie maanden. Aan het begin van de etappe deelt het programmateam de voorgenomen activiteiten. Iedere etappe wordt afgesloten met een etappebijeenkomst. Dit zijn bijeenkomsten waarin we samen met professionals uit het veld werken aan een beter onderwijsstelsel en waarin we inzichten en uitdagingen verzamelen. Na iedere etappe communiceert het team over de behaalde resultaten en leerpunten.

Het programma Onderwijs Onderweg heeft een programmateam onder leiding van programmadirecteur Frans Schippers. Het programmateam werkt samen met veel vakmensen van het NIPV en veiligheidsregio’s, opleidingsinstituten, het Curatorium, de vakbonden en het ministerie van Justitie en Veiligheid.

Heeft u vragen, opmerkingen of feedback?

Neem contact met ons op via dit formulier. Uw gegevens worden alleen gebruikt voor correspondentiedoeleinden.

Velden gemarkeerd met * zijn verplicht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.