Werving landelijk regisseur spoorveiligheid
Nieuws van het LEC Industriële Veiligheid, december 2025
In de loop van komend jaar kunnen de veiligheidsregio’s beschikken over een landelijk regisseur spoorveiligheid. De regisseur wordt aangesteld en betaald door de gezamenlijke veiligheidsregio’s. Om praktische redenen krijgt de nieuwe functionaris onderdak bij het LEC Industriële Veiligheid (LEC IV).

In de loop van 2026 kunnen de veiligheidsregio’s beschikken over een landelijk regisseur spoorveiligheid. Dit is een functionaris die veiligheidsregio’s met spoorinfrastructuur en emplacementen in hun werkgebied ondersteuning gaat bieden rond ‘spoorse veiligheidsvraagstukken’. Een van de taken van deze persoon wordt het behartigen van de veiligheidsbelangen namens de veiligheidsregio’s bij de Rijksoverheid en spoorbeheerder ProRail, bij beleidsontwikkelingen rond spoortransport en emplacementen. De medewerker wordt aangesteld en betaald door de gezamenlijke veiligheidsregio’s en zal om praktische redenen onderdak krijgen bij het LEC IV. In zijn netwerkrol voor de IV-veiligheidsregio’s heeft het LEC IV te maken met soortgelijke activiteiten.
Centrale spin in het web
De veiligheidsregio’s hebben behoefte aan een centrale spin in het web met kennis van het spoordomein, vanwege de huidige beleidsontwikkelingen rond het Basisnet Spoor en de discussies over de omgevingsveiligheid en veiligheidsvoorzieningen rond emplacementen waar gevaarlijke stoffen worden gerangeerd. Bij Brandweer Nederland werkte al eerder een medewerker spoorveiligheid, maar die functie is zeven jaar geleden komen te vervallen. In haar vergadering van 21 november heeft de Raad van Commandanten en Directeuren Veiligheidsregio (RCDV) besloten dat nieuwe ontwikkelingen het wenselijk maken dat opnieuw een spoorveiligheidsspecialist aan het brandweerveld wordt verbonden, in ieder geval voor een periode van 5 jaar.
De verwachting is dat de veiligheidsregio’s de komende tijd meer tijd en energie gaan besteden aan het thema spoorveiligheid, naar aanleiding van de Kamerbrief van 19 december 2024 over de spoorveiligheid op en rond het Basisnet. De Kamerbrief leidde tot bezorgdheid en afkeurende reacties van veiligheidsregio’s, die via het Veiligheidsberaad zijn gebundeld in een reactie naar het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het LEC IV heeft ook input geleverd voor die reactie.
Reden van de bezorgdheid is dat veel veiligheidsadviezen vanuit de veiligheidsregio’s, IPO en VNG ten aanzien van het waarborgen van veiligheid rond spoortracés en emplacementen niet zijn overgenomen, terwijl de komende jaren grotere hoeveelheden gevaarlijke stoffen over het spoor worden vervoerd als gevolg van de energietransitie (waterstof/ammoniak). Dat kan gaan wringen in een dichtbebouwd land waar ook grote woningbouwambities in de omgeving van spoorweginfrastructuur op de planning staan.
Voldoende reden dus voor een landelijk regisseur spoorwegveiligheid, die met zijn of haar kennis de adviesrol van de brandweer op dit dossier kan verstevigen, binnen het Samenwerkingsoverleg Spoor van Brandweer Nederland.
Interesse?
De werving voor de medewerker is gestart. Interesse in deze functie? Kijk voor meer informatie op de website van Werken bij Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond.

