Nieuwe opleiding Medewerker vakbekwaamheid

22 maart 2024

Afgelopen jaar is het kwalificatiedossier voor de functie Medewerker vakbekwaamheid vastgesteld door de Werkveldadviescommissie (WVA). Op dit moment wordt het opleidings- en examenmateriaal ontwikkeld. Onderwijskundige Janneke Titzing en decaan Wendy van Middelkoop vertellen.

Twee onderwijskundigen bij een laptop
Onderwijskundigen Janneke Titzing (links) en Marieke Scheffers (rechts) zijn betrokken bij de ontwikkeling van de opleiding.

Wat was de aanleiding voor deze nieuwe opleiding?

“Vanuit het werkveld ontstond er behoefte aan breed opgeleide medewerkers die breder denken dan alleen oefenen en opleiden. Ook de behoeften van deelnemers en werknemers veranderen. Er is steeds meer vraag naar modules die aansluiten bij de individuele leerbehoefte en toekomstige werkzaamheden. Een diploma is niet altijd nodig, maar wel de kennis en kunde om het werk goed te kunnen doen. De nieuwe opleiding voor Medewerker vakbekwaamheid wordt met deze wensen in gedachten ontwikkeld.”

Hoe is deze opleiding tot stand gekomen?

“Er is een opleidings- en examenplan opgesteld in samenspraak met de expertgroep Medewerker vakbekwaamheid, waarin vertegenwoordigers uit 11 veiligheidsregio’s zitting hebben. Dit zijn leidinggevenden en deskundigen op het gebied van vakbekwaamheid binnen een veiligheidsregio. We hebben vanuit het NIPV op basis van het kwalificatiedossier en een brainstormsessie met de expertgroep een ontwerp gemaakt. Hierin zijn de grote lijnen van de opleiding en het examen in beeld gebracht. Dit ontwerp hebben we samen met de expertgroep vervolgens verder uitgewerkt.”

Hoe is de opleiding vormgegeven?

“De leergang bestaat uit een basisdeel en een verdiepingsdeel. Het basisdeel van de opleiding kan geheel of gedeeltelijk worden gebruikt om oefenleiders op te leiden. De opleiding voor Medewerker vakbekwaamheid zal wel compacter zijn dan de opleiding voor Oefencoördinator was. Dit komt door het samenvoegen van vakinhoud, thematische inrichting en het werken met modules. Daarnaast zullen deelnemers zich meer zelfstandig voorbereiden op de contactmomenten. Ook is er veel aandacht voor het moderniseren en digitaliseren van de didactiek. Hierbij valt te denken aan het effectief gebruikmaken van de ELO. Het plaatje hieronder geeft meer gedetailleerde informatie.”

Schematische weergave van de opbouw van de opleiding medewerker vakbekwaamheid.
Schematische weergave van de opbouw van de opleiding Medewerker vakbekwaamheid.

Hoe gaat het examen eruit zien?

“De toetsing van de functie Medewerker vakbekwaamheid bestaat uit vier opdrachten. Het basisdeel bevat drie opdrachten die gaan over het selecteren, voorbereiden en uitvoeren van een oefening/(bij)scholing. Het verdiepingsdeel bevat een evaluatie-opdracht die wordt besproken in een verdiepingsgesprek. Wanneer alle opdrachten zijn voldaan, wordt het diploma Medewerker vakbekwaamheid uitgereikt.” 

Zijn er gevolgen voor het zittende personeel?

Zittend personeel (oefenleiders, oefencoördinatoren, medewerkers vakbekwaamheid, etc.) krijgt de mogelijkheid om modulair (en naar behoefte) onderdelen uit de opleiding te volgen of te gebruiken ten behoeve van het vakbekwaam blijven. Om dit goed te ondersteunen wordt er een vakbekwaamheidsadvies beschikbaar gesteld.”

Bekijk ook