Kerngegevens
23 januari 2025, 10.00-16.30 uur, inloop vanaf 9.30 uur
Mauritskazerne, Nieuwe Kazernelaan 2, D41, 6711 JC Ede
gratis
professionals die betrokken zijn bij informatie-uitwisseling en besluitvorming onder crisisomstandigheden, en/of bij de voorbereiding daarop. En partijen die vanuit het bedrijfsleven een bijdrage (kunnen) leveren aan de risico- en crisisbeheersing van de ‘BV Nederland’.
NIPV
Hoe kunnen – vanuit het perspectief van het informatieproces – veiligheidsregio’s, het Rijk, kennispartners en het bedrijfsleven samen optrekken?
Deze vraag staat dit jaar centraal tijdens het symposium Netcentrisch werken. De volgende trends zijn volgens de Toekomstverkenning Crisisbeheersing namelijk dusdanig urgent dat we geen enkele partner willen uitsluiten in de gezamenlijke voorbereiding op crises: data en technologie, sociaal-maatschappelijke ontwikkelingen, politiek en geopolitieke ontwikkelingen, duurzaamheid en klimaat.
Invulling van de dag
Op het symposium onderzoeken we hoe de Landelijke Voorziening Crisisbeheersing (LVCb) de voorbereiding op (complexere) crises en de samenwerking tussen crisispartners nog beter kan faciliteren. Dit doen we vanuit verschillende perspectieven: experts uit de (wetenschappelijke) praktijk en het bedrijfsleven nemen ons mee in de actuele en toekomstige uitdagingen. Er is ook volop gelegenheid om elkaar als vakgenoten te ontmoeten en kennis en ervaringen met elkaar te delen.
Programma
Samen met dagvoorzitter Desiree Hoving, openen Gerhard van den Top (Burgemeester Hilversum en bestuurlijk portefeuillehouder Informatievoorziening in het Veiligheidsberaad) en Caren Frentz (directeur Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid, portefeuillehouder Informatievoorziening binnen de RCDV en voorzitter van het Directeurenoverleg LVCb) de dag. Vervolgens delen vier sprekers vanuit verschillende invalshoeken hun zienswijze op de zogeheten ‘Whole of society’-benadering’:
- Defensie: Lenny Hazelbag, Brigade-Generaal, directeur Strategie & Kennis
- Veiligheidsregio’s & maatschappij: Paul Gelton, programmadirecteur Versterken maatschappelijke weerbaarheid bij het NIPV
- Bedrijfsleven: Jan Pol, initiatiefnemer van het samenwerkingsverband Infra Capacity Alliance
- Ministerie Justitie & Veiligheid: spreker volgt.
Na het plenaire ochtendprogramma volgt een lunch, en in de middag staan diverse deelsessies gepland. Deze deelsessies bieden de mogelijkheid tot verdieping of juist operationalisering op het onderwerp ‘samen optrekken om de weerbaarheid van de samenleving als geheel te vergroten’. deelnemers kunnen twee van de in totaal acht verschillende deelsessies volgen.
Deelsessies
Samenwerken met ad hoc partners; de onmisbare rol van een netwerkregisseur
Coen van der Loo – Adviseur Crisisbeheersing bij VRNB & Michiel Oldenhof – Adviseur Crisisbeheersing bij VRBZO
Hoe versterk je de samenwerking en informatiedeling rondom een crisis?
In tijden van crisis is goede samenwerking met partnerorganisaties en de omgeving cruciaal. Hoe zorg je ervoor dat iedereen die hier de effecten van ervaart betrokken, geïnformeerd en verbonden blijft? Zowel in de dreigingsfase als bij een incident of crisis?
Tijdens deze interactieve workshop ontdek je hoe de rol van een netwerkregisseur in jouw crisisorganisatie een cruciale rol kan oppakken in de netcentrische samenwerking, nu steeds meer organisaties professionaliseren in hun eigen crisismanagement. Met de nieuwe, flexibele opzet van het crisisplan van de veiligheidsregio’s in Oost-Brabant is deze functie snel inzetbaar en een belangrijke ondersteuning voor de leiders van crisisteams en informatiemanagers.
Burgerparticipatie: hoe kunnen Veiligheidsregio ’s burgerinitiatieven faciliteren?
Erik Baak – Senior adviseur crisisbeheersing bij Rijkswaterstaat & Pieter Ros -Waterfunctionaris, CRW-Coördinatieregeling Waddenzee bij VR Fryslân
In evaluaties van meerdere incidenten en crises van de afgelopen jaren wordt een trend gesignaleerd door Veiligheidsregio’s en Rijkswaterstaat namelijk vrijwillige burgerhulp die buiten (coördinatie van) hulpdiensten en andere overheidsorganisaties om loopt. Enkele voorbeelden van dit soort hulp zijn:
- de opvang van slachtoffers bij een brand in Leeuwarden;
- olieverontreiniging in het Rotterdamse havengebied;
- de opruimacties in het Waddengebied als gevolg van de containercalamiteit MSC Zoe begin 2019.
- Hoe ga je om met deze burgerinitiatieven? Hoe kom je erachter wat het doel is van het initiatief en of het helpend is en welke rol vanuit de crisisorganisatie daarbij passend is. Welke middelen zijn er om je in dit proces te ondersteunen? Rijkswaterstaat en de Veiligheidsregio Fryslan hebben gezamenlijk handreikingen ontwikkeld voor hun crisisorganisatie. Tijdens de workshop deelsessie staan we stil bij dit vraagstuk en schetsen we de oplossingsrichtingen en handelingsperspectieven voor de crisisorganisaties.
Vakbekwaamheid: wat heeft de crisis-professional 2.0 nodig bij de voorbereiding op de crisis van morgen?
Marian Knollema – trainer/adviseur crisisbeheersing & Selma van der Haar – decaan opleidingen crisisbeheersing bij NIPV
Ongekende crises brengen ongekende uitdagingen en vragen bij uitstek om multidisciplinair samenwerken. Het NIPV leidt mensen op voor crisisrollen én voor samenwerken. Ons doel is dat deelnemers zich start bekwaam voelen als zij voor het eerst piket gaan draaien op een nieuwe rol. We vinden het belangrijk om met ons aanbod aan te sluiten bij wat iedere deelnemer nodig heeft. Bovendien willen we graag leersituaties aanbieden die zo dicht mogelijk liggen bij de realiteit.
Dit vraagt om een aanbod dat gelegenheid geeft tot snel starten, zo nodig vertragen, zo mogelijk versnellen en leren op een manier die bij de deelnemer en diens context past. Daarom ontwikkelen we een flexibel leerlandschap. In dat landschap bieden we leerroutes op maat aan. Iedere leerroute bestaat uit een set leerblokken die samen een afgewogen geheel vormen en voorbereiden op het examen. Tijdens de deelsessie vertellen we graag meer over het flexibele leerlandschap en horen we ook graag wat de wensen zijn over het leren in de uitdagende hedendaagse context, die vraagt om snel schakelen en snelle inzetbaarheid.
Omgaan met complexe, bovenregionale risico’s
Willem Treurniet – landelijk adviseur netcentrisch werken & Rene Terporten -Onderzoeker-adviseur crisisbeheersing bij NIPV
Publieke veiligheid is een samenwerkingsuitdaging. De toenemende complexiteit van risico’s en crises zorgt ervoor dat crisisorganisaties de problemen steeds vaker niet meer lokaal of regionaal aankunnen. Bovenregionale samenwerking is dan nodig om een tekort aan capaciteiten of expertise te voorkomen of om de verdeling van verantwoordelijkheden te waarborgen. Maar hoe krijgen we in deze bovenregionale samenwerking beter zicht op de soms complexe samenhang van risico’s en de complexe dynamiek van crises en hoe maken we deze praktisch hanteerbaar?
In deze deelsessie gaan we kijken naar hoe systemisch werken al aan de voorkant – tijdens de risicoanalyse – bovenregionale samenwerking versterkt. Systemisch wil in dit verband zeggen dat we kijken naar hoe verschillende risico’s met elkaar interacteren. De systemische aanpak biedt ook mogelijkheden voor leiderschap en coördinatie om geïnformeerd om te gaan met eventuele manifestatie van met elkaar samenhangende risico’s.
Voorbereiding op ongekende crises vanuit een gezamenlijk perspectief: Coalitie IGV, Coalitie Rijk en LOCC/KCR2
De partijen Coalitie IGV, Coalitie Rijk en LOCC/KCR2 werken al enige tijd samen aan het versterken van hun onderlinge connectie, de kwaliteit van die connectie en het nog beter aanhaken van het benodigde achterliggende netwerk van crisispartners. Met als opgave om in de toekomst nog beter voorbereid te zijn op gekende en ongekende uitdagingen. Wat voor inzichten heeft dit tot nu toe opgeleverd en waar liggen nog kansen? In een gezamenlijke deelsessie word je meegenomen in bovenstaande ontwikkeling, maar gaan we ook graag met jou als crisisprofessional in gesprek om te verkennen waar jij nog kansen ziet!
In de beweging rondom KCR2 worden de 25 veiligheidsregio’s en het NIPV vertegenwoordigd door de Coalitie IGV. Die coalitie stemt af met de regio’s, met LOCC/KCR2 en met de Coalitie Rijk. Onderling vormen de veiligheidsregio’s ook weer zeven geografisch opgedeelde coalities, zodat de lijnen kort zijn en innovaties ook coalitie-breed kunnen worden getest en geïmplementeerd.
Waar 2 werelden samenkomen: crisissamenwerking met het bedrijfsleven
Pieter Lubberts – Managing Director Europe bij Backbone International, onderdeel van ICA
Bij het bestrijden van rampen en crises zal de overheid, gelet op de toenemende dreigingen door ongekende crises, steeds meer en vaker een beroep moeten doen op hulp van private partijen. Dit omdat de overheid soms zelf niet alle kennis of de benodigde middelen in huis heeft. I
In deze deelsessie staan we stil bij de cruciale rol die private organisaties kunnen spelen in grootschalige operaties tijdens crisissituaties. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het opzetten van vaccinatielocaties zoals tijdens Corona of het inrichten van grootschalige opvangcentra op korte termijn. Op basis van ervaringen en geleerde lessen uit het verleden kijken we samen met de deelnemers naar wat een overheidspartij hiervoor moet regelen en wat de valkuilen kunnen zijn bij privaat-publieke samenwerkingen in tijden van nood.
De kracht van data: samen sterk bij ongekende crises
Ninke Maes – Product Owner Informatievoorziening, Data & ICT & Amy Matser – onderzoeker datawetenschappen bij NIPV
In deze workshop gaan we in op de vraag welke rol data kan spelen in een wereld waarin crises steeds complexer worden. Tot waar kan data ons inzicht geven tijdens een crisis, ons in staat stellen om proactief te handelen, beter voorbereid te zijn en achteraf te leren? En hoe kunnen we ervoor zorgen dat we data voor deze doelstellingen zo optimaal mogelijk kunnen inzetten? Hoe zorgen we ervoor dat we over de juiste data op het juiste moment beschikken en hiermee handelingsperspectieven bieden? In een interactieve sessie beklimmen we samen de trap van data naar wijsheid.
Civiel – militaire samenwerking in Nederland in het geval van een militaire dreiging
Jos Leenheer, afdelingshoofd Nationale Veiligheid bij het Ministerie van Defensie.
Pieter Bas Groen, Lt.-Kolonel/ hoofd Host Nation Support, Directie Operaties (DOPS)
Wat komt er in Nederland op gang bij een artikel 5-scenario en wat vraagt dat van ons? Mocht het tot een groot militair conflict komen in Europa dan zal dat zowel militair als maatschappelijk een grote impact hebben op Nederland. Momenteel zijn de afspraken rondom de samenwerking tussen (veiligheids)partners in een dergelijk scenario nog niet concreet en in samenhang vastgelegd. Het Landelijk Crisisplan Militaire Dreiging (LCP-MD) geeft hier invulling aan en is daarmee een leidraad voor de politiek-bestuurlijke besluitvormers en hun adviseurs op strategisch niveau. Daartoe bevat het plan een overzicht van de belangrijkste processen in het geval van een militaire dreiging waarbij een grootschalige inzet van de krijgsmacht geboden is. In deze sessie wordt het LCP-MD op hoofdlijnen toegelicht en wordt meer specifiek ingegaan op militaire mobiliteit als onderdeel Host Nation Support bij toenemende militaire dreigingen oplopend naar een artikel 4-5 scenario. Daarbij wordt onder andere geschetst wat dit betekent voor de civiel-militaire samenwerking op nationaal, regionaal en lokaal niveau.
Meer informatie
Heeft u vragen of wilt u meer informatie? Neem dan contact op met NIPV Kennisevents.