Opening onderwijsjaar NIPV 2024-2025
De opening van het onderwijsjaar 2024-2025 staat in het teken van het thema: Toekomstbestendig onderwijs voor de veerkrachtige professional.
Kerngegevens
12 september 2024 van 12.30 – 17.00 uur
NIPV Arnhem
geen
Deze bijeenkomst is interessant voor professionals:
- die zich bezighouden met onderwijs binnen de crisisbeheersing en brandweerzorg, zoals functies binnen de vakbekwaamheid, docenten, examinatoren, onderzoekers en leden van (vak)raden
- die werkzaam zijn bij andere onderwijsinstellingen en bestuurders met interesse in publieke veiligheid.
NIPV
Meer informatie
Verken de toekomst van ons onderwijs tijdens deze inspirerende bijeenkomst! De ontwikkelingen in ons dynamische werkveld vragen om flexibel en toekomstbestendig onderwijs. Hoe integreren we de uitdagingen van de toekomst in de vakbekwaamheid van de veerkrachtige professional? Wat zijn de nieuwste inzichten en ontwikkelingen die direct toepasbaar zijn in de dagelijkse praktijk?
Ontdek het op 12 september en meld u vandaag nog aan!
Voor wie?
Deze bijeenkomst is interessant voor mensen die zich bezighouden met onderwijs binnen de crisisbeheersing en brandweerzorg. Denk hierbij aan diverse functies binnen de vakbekwaamheid, docenten, examinatoren, onderzoekers en leden van (vak)raden. Ook mensen die werkzaam zijn bij onderwijsinstellingen, onderwijspartners en bestuurders die geïnteresseerd zijn in onderwijs binnen de publieke veiligheid zijn van harte welkom.
Programma
- Ontvangst en inlooplunch
- Workshops ronde 1
- Workshops ronde 2
- Pauze
- Plenaire opening
- Welkom
- Publieke Veiligheidsrede 2024-2025: beter voorbereid zijn, samenwerken en leren door structurele en efficiënte interregionale kennisuitwisseling
- Impact maken met onderzoek en onderwijs – Ricardo Weewer
- Panelgesprek
- Officiële opening onderwijsjaar NIPV 2024-2025
- Netwerkborrel
Plenair programma
Publieke veiligheidsrede 2024-2025: beter voorbereid zijn, samenwerken en leren door structurele en efficiënte interregionale kennisuitwisseling
Bij grote incidenten zijn veiligheidsregio’s afhankelijk van elkaar. Ook nieuwe en andersoortige incidenten rondom klimaatverandering en energietransitie vragen om meer samenwerking. Informatie verzamelen en kennis delen zijn daardoor noodzakelijker dan ooit. Maaike Wittink (Veiligheidsregio Noord-Holland Noord), recent afgestudeerd aan de 53e voltijdopleiding Brandweerofficier, deelt haar kijk op dit thema.
Impact maken met onderzoek en onderwijs – Ricardo Weewer
Hoe zorgen we als onderwijsprofessionals dat onderzoeksresultaten verder komen dan het papier? Hoe maken we resultaten uit onderzoek goed toepasbaar voor het onderwijs? Hoe zorgen we ervoor dat dit impact heeft? Lector Brandweerkunde Ricardo Weewer neemt u mee in de antwoorden op deze vragen.
Deelsessies, ronde 1
De wondere wereld van de Werkveldadviescommissie (WVA)
Marinus van de Velde (Veiligheidsregio Fryslân) en Lucien Groenewegen (Veiligheidsregio Haaglanden, WVA, werkgroep IB)
De werkveldadviescommissie lijkt misschien qua onderwerp wat stoffig, maar dat is het zeer zeker niet! Bij de WVA wordt nagedacht over wijzigingen in functies, bijvoorbeeld die van manschap. En daarmee is er direct invloed op les- en leerstof. Leer tijdens deze workshop deze wereld kennen én waarderen.
Herziening en flexibilisering van het crisisbeheersingsonderwijs
Carian Cools (decaan NIPV) en Anne Hootsen (onderwijskundige NIPV)
Tijdens deze workshop staat de herziening en het omzetten van crisisbeheersingsonderwijs naar flexibele leerroutes centraal. Carian Cools en Anne Hootsen delen hun ervaringen met het ontwikkelen van (modules voor) leerroutes/opleidingen, het ontwikkelen van een intakescan als onderdeel van intakes voorafgaand aan de opleidingen en de eerste ervaringen hiermee.
De caleidoscoop van de veiligheid van li-ion energieopslag
Nils Rosmuller (lector Energie- en transportveiligheid NIPV) en Arjan Bruinstroop (NIPV)
Aan de hand van verschillende soorten en maten van li-ion energieopslag (fietsaccu’s, thuisaccu’s batterijpakketten, en buurtbatterijen) gaan we in op de risicobeheersing, omgevingsveiligheid en incidentbestrijding. We staan hierbij naast enkele li-ion accu’s waarbij we de opbouw ervan laten zien, als ook de faaloorzaken nader duiden. We pakken vervolgens door naar effecten voor de omgeving aan de hand van modelstudies en sluiten af met enkele handelingsperspectieven voor incidentbestrijders met ondersteuning van VR-tools en onderwijsmateriaal uit het bijscholingsprogramma Veilige energietransitie.
Onderwijs onderweg: herziening van het onderwijsstelsel
Frans Schippers, Harold Menning (NIPV)
Het programma ‘Onderwijs Onderweg’ richt zich op het verbeteren van het onderwijsstelsel voor brandweer en crisisbeheersing. Het doel is te werken aan flexibel onderwijs dat goed aansluit op de vraag uit de beroepspraktijk. Hiervoor is een transparant, goed werkend en flexibel onderwijsstelsel nodig. Om hier te komen is gekozen voor een stapsgewijze aanpak, waarin met elkaar ontdekken, reflecteren, leren en weer op pad gaan centraal staan. Dit betekent dat in verschillende fasen wordt geëxperimenteerd en vanuit die ervaringen weer verder wordt ontwikkeld. In exacte invulling van deze workshop wordt nog verder uitgewerkt, maar we nodigen u van harte uit hierover met ons in gesprek te gaan.
Deelsessies, ronde 2
Van maatschappelijke ontwikkelingen en actuele thema’s naar passend brandweeronderwijs
Maarten de Groot en Wendy Middelkoop (decanen NIPV)
Team niet-operationeel houdt zich bezig met diverse veranderingen en ontwikkelingen in de maatschappij en het vertalen daarvan naar actueel en passend onderwijs. Een voorbeeld is de ontwikkeling van een regelgerichte naar een doelgerichte benadering van brandveiligheidsvraagstukken. Met welke thema’s moeten wij als onderwijsteam rekening houden en hoe vertalen we deze naar concrete handvatten voor functionarissen in de veiligheidsregio?
Onderwijsontwikkeling voor natuurbrandbestrijding in vijf stappen
Jelmer Dam (NIPV) en Edward Huizer (NIPV)
De noodzaak voor onderwijs in natuurbrandbestrijding is nog nooit zo urgent geweest. Met het toenemende aantal natuurbranden die een hoge impact hebben, wordt het steeds belangrijker om ons als brandweer goed voor te bereiden. Deze branden, vereisen een grotere slagkracht en een uitstekende samenwerking tussen veiligheidsregio’s. In deze workshop presenteren we een innovatieve en gestructureerde aanpak die ons helpt om effectief op deze uitdagingen te reageren. Het proces omvat vijf cruciale stappen: inventariseren, rubriceren, classificeren, valideren en implementeren. Kom en ontdek hoe deze vernieuwende onderwijsprogramma’s onze brandweer helpen om beter voorbereid en veerkrachtiger te zijn.
Leiderschap in een genetwerkte crisisorganisatie
Willem Treurniet, Marian Knollema en Erik de Paauw (NIPV)
In de respons op een grote crisis is over het algemeen een crisisorganisatie nodig die is samengesteld uit organisaties uit diverse sectoren. We weten dat we zo’n organisatie het beste als een netwerkorganisatie kunnen inrichten. Dat is een organisatie waarin de verschillende onderdelen vooral wederzijds van elkaar afhankelijk zijn om gezamenlijke problemen op te lossen en gemeenschappelijke doelen te bereiken. Hoe werkt nu leiderschap in zo’n genetwerkte organisatie? Vaak is een aanpak die recht doet aan de verantwoordelijkheden en expertises van de verschillende delen van het netwerk veel effectiever. Een aanpak die vooral gericht is op het coördineren van de samenwerking. Zeker op de langere termijn levert zo’n aanpak een effectievere bijdrage aan de maatschappelijke veerkracht en continuïteit.
Hoe veerkrachtig zijn we nu?
Menno van Duin (lector Crisisbeheersing NIPV) en Edith Leentvaar (onderzoeker NIPV)
Veerkracht is ‘hot’. Van vele kanten klinkt de oproep om te werken aan een veerkrachtige samenleving. Veiligheidsregio’s en partners spelen daarbij een belangrijke rol. In deze sessie staan twee vragen centraal: ‘hoe veerkrachtig is de samenleving nu?’ en ‘wat kunnen veiligheidsregio’s en andere partijen daar verder in doen?’. Als input voor het beantwoorden van deze vragen delen we de eerste inzichten van de kennismobilisatie die deze zomer is uitgevoerd.