Kennis- en netwerkevent Risicobeheersing
Deze bijeenkomst staat in het teken van de actualiteiten binnen de risicobeheersing. Iedereen binnen het netwerk wordt bijgepraat. Ook is er voldoende tijd en ruimte om met elkaar bij te praten.
Kerngegevens
13 november 2024 van 9.00- 16.30 uur
Van der Valk, Veenendaal
€ 95
iedereen die werkzaam is in het vakgebied risicobeheersing
NIPV
Het vakgebied risicobeheersing is door de vele maatschappelijke ontwikkelingen dynamisch. Tijdens deze bijeenkomst wordt u bijgepraat over de actualiteiten, is er aandacht voor risicogerichtheid, de veranderende rol van de adviseur en voor het thema veiligheid in omgevingsplannen. Naast het delen van kennis is er voldoende tijd en ruimte om elkaar te ontmoeten en in gesprek te gaan. Maarten de Groot (decaan risicomanagement bij het NIPV) en Lieuwe de Witte (lector Brandveiligheidskunde bij het NIPV) zijn de initiatiefnemers en gastheren van deze bijeenkomst.
Programma
- Inloop
- Opening – Maarten de Groot
- Doelgerichte brandveiligheid – Lieuwe de Witte
- Pauze
- Handreiking omgevingsveiligheid – Johan van der Graaf
- Lunchpauze
- Deelsessies ronde 1
- Wissel
- Deelsessies ronde 2
- Pauze
- Deelsessies ronde 3
- Borrel
Plenaire sessies
1. Doelgerichte brandveiligheid (Lieuwe de Witte, NIPV)
Doelgerichte brandveiligheid heeft de toekomst. De bevolking vergrijst, het aantal thuiswonende zorgbehoevenden neemt toe, de energietransitie is in volle gang, er ligt een enorme woningbouwopgave en gebouwen moeten duurzaam zijn. De traditionele aanpak van regelgerichte brandveiligheid evolueert onvoldoende mee en houdt onvoldoende rekening met deze veranderingen en bijbehorende (nieuwe) risico’s. Met doelgerichte brandveiligheid kunnen deze risico worden beperkt en wordt de mate van brandveiligheid (risicoacceptatie) inzichtelijk. In deze keynote worden de aanleiding en ontwikkelingen op het gebied van doelgerichte brandveiligheid binnen het lectoraat Brandveiligheidskunde toegelicht, waaronder recente publicaties.
2. Handreiking Omgevingsveiligheid in het Omgevingsplan (Johan van der Graaf, NIPV)
Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet zijn er voor gemeenten meer mogelijkheden gekomen om veiligheidsonderwerpen in het omgevingsplan te regelen. Daarover blijken in de praktijk veel vragen te leven. Daarom heeft het NIPV een ‘Handreiking Omgevingsveiligheid in het Omgevingsplan’ opgesteld. Daarin is de juridische ruimte om veiligheidsonderwerpen in het omgevingsplan te regelen uitgewerkt en zijn voorbeelden gegeven. Ook is het begrip ‘Omgevingsveiligheid’ geanalyseerd. Dat begrip blijkt nogal eens tot spraakverwarring te leiden. Is Omgevingsveiligheid beperkt tot ‘externe veiligheid’ of vallen daaronder meer onderwerpen ? Ook daarop geeft de handreiking antwoord met een definitie voor omgevingsveiligheid. Verder is in de handreiking een stappenplan opgenomen aan de hand waarvan gemeenten en veiligheidsregio’s keuzes kunnen maken om veiligheidsonderwerpen in het omgevingsplan te kunnen regelen. Tenslotte geeft de handreiking enkele voorbeeld-planregels die gemeenten kunnen opnemen in hun omgevingsplan. Johan van der Graaf van het NIPV neemt u in deze plenaire sessie mee in de handreiking zodat u er in uw organisatie en in samenwerking met de gemeenten mee aan de slag kunt.
Deelsessies
1. De veranderende adviesrol in het onderwijs (Wendy van Middelkoop, NIPV en Maarten de Groot, NIPV)
Het vakgebied van de risicobeheersing verandert in rap tempo als gevolg van o.a. maatschappelijke ontwikkelingen, het veranderende klimaat en de energietransitie. Daarnaast is de Omgevingswet dit jaar in werking getreden en is er de ambitie om van een regel- naar een doelgerichte brandveiligheid te gaan. Midden in deze transformatie staat de brandweer voor de uitdaging om haar adviesfunctie opnieuw te definiëren en te versterken.
Tijdens de deelsessie gaan we met u in gesprek over welke competenties de doelgroep nodig heeft en hoe dit in het onderwijs in het ‘flexibel leerlandschap risicomanagement’ op te nemen.
2. Risicogericht werken implementeren (Ivo Snijders, VRMWB)
Sinds jaar en dag richten we ons binnen de veiligheidsregio’s op de brandveiligheid in vergunningen. Maar heeft dat altijd het gewenste effect? Op welke manier kunnen we onze invloed nog meer (en soms zelfs beter) inzetten? Wie bepaalt eigenlijk welke vergunningen beoordeeld worden? En zijn er wellicht andere/effectievere manieren om invloed uit te oefenen? Hoe organiseer je dat in je dienstverlening ten opzichte van de gemeenten? En wat is de relatie hiervan met Incidentbestrijding of Crisisbeheersing?
In deze deelsessie gaan we in op deze en andere vragen en voeren we graag het gesprek hierover aan de hand van voorbeelden.
3. Handreiking Omgevingsveiligheid in het Omgevingsplan (Johan van der Graaf, NIPV)
In de plenaire sessie heeft Johan van der Graaf van het NIPV de Handreiking Omgevingsveiligheid in het Omgevingsplan reeds ingeleid. In deze deelsessie gaan we met elkaar dieper op de materie in en geeft Johan diverse toepassingsvoorbeelden. Ook kijken we met elkaar hoe de handreiking concreet kan worden toegepast en gebruikt in gesprekken die veiligheidsregio’s met gemeenten hebben over het omgevingsplan. Daarbij wordt ook het regionaal risicoprofiel (RRP) betrokken. Dat geeft immers belangrijke input over prioriteiten die veiligheidsregio’s in de risicobeheersing willen leggen. Het RRP is daarmee een belangrijke basis bij de keuze of en welke veiligheidsonderwerpen een gemeente in een omgevingsplan wil regelen. Kortom: een leerzame en interactieve sessie over een heel actueel onderwerp!
4. Brandveiligheid woongebouwen (René Schage, Veiligheidsregio Twente en Patrick Simpelaar, Veiligheidsregio Zeeland)
De brandveiligheid, vooral in woongebouwen, staat onder steeds grotere druk door de snel veranderende samenleving. Vergrijzing, energietransitie en de grote bouwopgave brengen nieuwe risico’s met zich mee. Ouderen blijven langer thuis wonen, vaak met mantelzorg, terwijl duurzaamheidsmaatregelen zoals isolatie en zonnepanelen brandveiligheidsuitdagingen creëren. Daarnaast leidt het tekort aan woningen tot snelle bouwinnovaties, zoals het optoppen van woningen en het gebruik van nieuwe bouwmaterialen. Deze ontwikkelingen gaan sneller dan waarop we als brandweer en wetgever kunnen anticiperen.
Hierdoor ontstaan dilemma’s: gebouwen worden anders gebruikt dan oorspronkelijk bedoeld, nieuwe risico’s worden niet altijd tijdig onderkend, en de regelgeving is vaak verouderd. Deze situatie vraagt om een gezamenlijke aanpak waarbij we samen met het bevoegde gezag eigenstandige keuzes maken. Dit betreft onder meer de adviserende rol van de brandweer, het bevorderen van zelfredzaamheid, het toepassen van technische oplossingen, en het herzien van regelgeving.
Tijdens deze workshop bepalen we hoe we proactief kunnen ondernemen op basis van de geïdentificeerde risico’s. We streven ernaar om van elkaar te leren, kennis te delen, en samen een kernteam te vormen om de brandveiligheid in woongebouwen te waarborgen.