Nieuwe, flexibele leerstroom Industriële Veiligheid van start

oktober 2023

In september is de nieuwe leerstroom Industriële Veiligheid gestart. Het is, na de leerstroom Ruimtelijke Veiligheid, de tweede leerstroom die wordt aangeboden. “Deze leerstromen kennen als onderlegger een visie op flexibel leren, vertaald in een leerlandschap bestaande uit leerblokken. De leerstromen zijn tot stand gekomen in nauwe samenwerking met de veiligheidsregio’s”, vertelt Marieke Geelen, onderwijskundige bij het NIPV.

Een belangrijk verschil tussen het leerlandschap en de traditionele leergangen is de opbouw in afzonderlijk van elkaar te volgen leerblokken. “Met de leerblokken wordt ingespeeld op de individuele, uiteenlopende leerbehoefte van de deelnemers. Ook de nieuwe leerstroom Industriële Veiligheid houdt rekening met een doelgroep lerenden die steeds meer diversiteit kent en een werkomgeving die aan verandering onderhevig is”, aldus Marieke. “Binnen de leerstroom Industriële veiligheid worden twee adviesleerroutes gekend voor deelnemers die als beginnend beroepsbeoefenaar gediplomeerd willen worden voor de functie Adviseur Industriële Veiligheid (AIV) en/of Inspecteur Industriële Veiligheid (IIV).” 

Meer flexibiliteit en aansluiting bij leerbehoefte

“Het idee voor het leerlandschap is zes jaar geleden ontstaan na gesprekken en werksessies met verschillende vertegenwoordigers van het vakgebied risicobeheersing”, vervolgt Marieke. ”Hieruit bleek dat er behoefte is aan meer flexibiliteit, aan maatwerktrajecten aansluitend bij de eigen dynamiek, problematiek, thematiek van veiligheidsregio’s én de individuele leerbehoefte. In de reguliere leergangen om vakbekwaam te worden, doorlopen alle deelnemers hetzelfde curriculum. De mogelijkheden voor eigen inkleuring is zeer beperkt. Met het leerlandschap opgebouwd uit leerblokken is het mogelijk om als deelnemer een passende leerroute te bouwen. Er zijn leerblokken waarin fundamentele basiskennis en kunde worden onderwezen, naast leerblokken waarin op themaniveau de vakinhoudelijk verdieping wordt gekend.”

Geen scheidslijn tussen vakbekwaam zijn en vakbekwaam blijven

“Er wordt in het leerlandschap geen scheidslijn gekend tussen vakbekwaam worden versus vakbekwaam blijven en geen scheidslijn gekend tussen functieprofielen. Het leerlandschap is er om te voorzien in de leerbehoefte van zowel de beginnend als de meer ervaren beroepsbeoefenaar Risicobeheersing”, aldus Marieke.

Brandveiligheid is de volgende leerstroom

De volgende te ontwikkelen leerstroom in het leerlandschap is Brandveiligheid. In deze leerstroom wordt onder meer de adviesleerroute voor het kwalificatiedossier Specialist Brandveiligheid ontwikkeld. Deze leerstroom wordt naar verwachting in september 2024 opgeleverd.  

Bekijk ook

Lees ook

28-07-2021
Blog: 31 ton loodaccu’s of toch die ene li-ion accu

“Lithium-ion accu’s vragen een bijzondere aanpak van brandbestrijding. Door de thermal runaway is langdurige koeling of onderdompeling van deze accu’s noodzakelijk”, bloggen lector Nils Rosmuller en onderzoeker Tom Hessels.

08-04-2021
Blog: Veiligheid als RES(t)post

“Hoewel de energietransitie ook in de Regionale Energiestrategieën (RES’en) op stoom komt, is de veiligheid nog niet veel meer dan een nachtkaars, soms een waakvlammetje”, blogt lector Energie- en transportveiligheid Nils Rosmuller.

17-02-2021
Blog: De innovatieagenda voor de brandweer: 5 T’s als stip op de horizon

“De innovatieagenda voor de brandweer moet gebaseerd zijn op 5 T’s: té gevaarlijk, té ingewikkeld, té groot, té heftig en té vies”, blogt lector Brandweerkunde Ricardo Weewer.

12-02-2021
Blog: Eén klein incident, met vier grote lessen

Blog: Eén klein incident, met vier grote lessen