label Informatiegestuurde veiligheid

Innovatieproject Virtuele Assistent maakt doorstart en biedt nuttige inzichten 

5 maart 2025

Binnen enkele seconden een conceptsituatiebeeld met daarbij een taxatie van de bijbehorende risico’s? Zodat de informatiemanager of de calamiteitencoördinator in de meldkamer sneller een volledig overzicht van het incident heeft? De Virtuele Assistent (VA) maakt het mogelijk. En met een recente doorstart en testen in de meldkamers maakt dit innovatieproject zich nu op voor daadwerkelijke toepassing in de crisispraktijk.  

Kaart met info Virtuele assistent.

Landelijk adviseur netcentrische crisisbeheersing Willem Treurniet is al sinds het begin betrokken bij de Virtuele Assistent. In dit bericht gaat hij terug de geschiedenis in, en werpt hij een blik op de toekomst.

De VA kent een rijke historie 

“Het idee van een landelijke virtuele assistent ontstond in 2018 in Veiligheidsregio Fryslân met het doel de informatievoorziening tijdens incidenten te verbeteren; om deze sneller en makkelijker te maken, en gevoed met betere informatie”, aldus Treurniet. Hij vervolgt: “Diverse veiligheidsregio’s vonden dit idee veelbelovend en startten samen met het NIPV en een softwarebedrijf een innovatiepartnerschap. Daarbij was het uitgangspunt de VA deel uit te laten maken van de Landelijke Voorziening Crisisbeheersing (LVCb). De VA is namelijk via de LVCb te integreren in de bestaande techniek en werkwijzen van crisispartners. Hierdoor kunnen professionals de applicatie gemakkelijk gebruiken.” 

Incidentendashboard en risicotaxatie bieden operationele mogelijkheden 

De VA zoals ooit bedacht bestond uit vier functionaliteiten, waarvan er nu twee volwassen genoeg zijn om operationeel te gebruiken: het incidentendashboard en de risicotaxatie. Samen bieden deze functionaliteiten snel een visueel overzicht van relevante omgevingsfactoren met de daarbij behorende risicowaarschuwingen. De virtuele assistent haalt deze informatie uit DATA4OOV en is straks ook op dit dataplatform binnen de LVCb te gebruiken. Gebruikers kijken hierdoor altijd naar dezelfde data. Maar de VA-functionaliteit komt ook los beschikbaar, voor bijvoorbeeld de meldkamers. 

Testen in de praktijk bij verschillende meldkamers 

Momenteel testen de meldkamers in Bergen op Zoom, Utrecht, Rotterdam en Apeldoorn het incidentendashboard en de risicotaxatie in een schaduwomgeving. Dit doen zij op basis van echte GMS-data, waardoor het testen heel gemakkelijk en realistisch is.  
Treurniet: “Tegelijkertijd zijn we de voorziening aan het optimaliseren. Dit doen we in een aantal sprints. Daarbij betrekken we een grotere gebruikersgroep, denk aan informatiemanagers, Veiligheidsinformatieknooppunten (VIK’s) en het Knooppunt Coördinatie Regio’s-Rijk (KCR2). De komende tijd gaan we, in samenwerking met de Coalitie Informatiegestuurde veiligheid (IGV) en Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond, ontdekken wanneer de tijd rijp is om de voorziening breder in te zetten. De verwachting is dat in de loop van het jaar de eerste functionaliteit van de Virtuele Assistent, de geografische automatische incidentanalyse, écht klaar is voor breder gebruik in het veld.  En het mooie is dat door de integratie met de andere landelijke informatievoorzieningen, we de functionaliteit dan ook direct breed kunnen aanbieden.”