label Fysiek veilige leefomgeving

Flexibel leerlandschap Risicomanagement nadert zijn voltooiing, maar is nooit echt ‘af’

Februari 2025

“Onderwijs is dynamisch en nooit ‘af’. Het flexibel leerlandschap blijft altijd in ontwikkeling”, vertelt Maarten de Groot, decaan Risicomanagement bij het NIPV.

Maarten de Groot, decaan Risicomanagement bij het NIPV.
Maarten de Groot, decaan Risicomanagement bij het NIPV.

“Ruim 6 jaar geleden is de wens ontstaan om het brandweeronderwijs te flexibiliseren. Het decanaat risicomanagement ging er als eerste binnen het NIPV mee aan de slag. Dit vanuit de gedachte dat het onderwijs beter flexibel aangeboden kan worden en meer passend bij de individuele leerbehoeften van de studenten. Zo zijn we aan de slag gegaan om de bestaande leergangen om te zetten naar adviesleerroutes. Een adviesleerroute bestaat, in tegenstelling tot een traditionele leergang, uit ‘stapelbare’ leerblokken die de opmaat vormen naar de eindproeve en diplomering. De student heeft de regie over zijn/haar leerproces en wij adviseren daarbij in de te kiezen leerblokken. Een voorbeeld van hoe de overgang naar het flexibele onderwijs in zijn werk ging wordt beschreven door docent Keven Kruiswijk. Hij was als voormalig student betrokken bij de totstandkoming van de adviesleerroute Industriële Veiligheid en geeft nu les over een van de leerblokken.”

“Twee jaar geleden ben ik als decaan begonnen bij het NIPV en verder gegaan met de ontwikkeling van het leerlandschap risicomanagement. De overkoepelende leerstroom (basiskennis voor alle leerroutes) en adviesleerroute voor Specialist ruimtelijke veiligheid (SRV) draaide toen al en kort na mijn aantreden startten de adviesleerroutes Adviseur industriële veiligheid (AIV) en Inspecteur industriële veiligheid (IIV).”

Voltooiing

“Afgelopen jaar is de leergang Brandonderzoek (BO) herontwikkeld tot een adviesleerroute. De eerste groep is nu in opleiding. Parallel aan de ontwikkeling van de adviesleerroute Brandonderzoek is ook de bestaande leergang Specialist brandpreventie (SBP) omgezet naar de adviesleerroute Specialist brandveiligheid (SBV). In april van dit jaar start de eerste adviesleerroute. Hiermee nadert het vooraf beoogde leerlandschap risicomanagement zijn voltooiing. Voor dit jaar staat alleen nog de herontwikkeling van de leergang Medewerker brandpreventie (MBP) tot Medewerkeker brandveiligheid (MBV) op het programma. We zijn hier onlangs mee gestart en gaan ervan uit dat de implementatie eind dit jaar gaat plaatsvinden.”

Met de naderende voltooiing van het leerlandschap risicomanagement is modern onderwijs ontstaan, zowel inhoudelijk als didactisch. Sneller instappen is nu mogelijk en samen met de studenten en de veiligheidsregio’s kunnen individuele leerroutes bepaald worden. De studenten worden opgeleid tot beginnend beroepsbeoefenaars.

Vakbekwaam zijn

“In het flexibel leerlandschap risicomanagement wordt geen onderscheid gemaakt in vakbekwaam ‘worden’ en ‘blijven’. We spreken van vakbekwaam ‘zijn’. Dat impliceert dat de leerblokken in het leerlandschap ook interessant zijn voor de zittende populatie. De leerblokken in het leerlandschap zijn namelijk op inhoud dynamisch en sluiten aan bij de actualiteit en recente onderzoeken van het NIPV. Zo is de mogelijkheid ontstaan om kennis actueel te houden. De individuele leerblokken kunnen via open inschrijving gevolgd worden. Dit doen we als decanaat natuurlijk in nauwe samenwerking met het werkveld maar ook met onderzoekers en andere onderwijsprofessionals binnen het NIPV. Zo blijven we werken aan een actueel en toonaangevend onderwijsaanbod.”

Nooit af

Onderwijs is dynamisch en nooit ‘af’. Het flexibel leerlandschap zal dan ook altijd in ontwikkeling blijven. In de toekomst zullen de leerblokken telkens geactualiseerd worden en zal er ruimte zijn voor het ontwikkelen van ‘expertblokken’ (bijscholing) voor de zittende populatie. Ook op andere vlakken is het (brandweer)onderwijs nooit ‘af’. Zo wordt er vanuit het programma Onderwijs Onderweg hard gewerkt aan het verbeteren van het onderwijsstelsel. Een van de speerpunten waar het programma mee aan de slag is gegaan is de manschappenopleiding. Ook is het kwalificatiedossier Officier van dienst herzien, is het loket Landelijk Functioneel Beheer Onderwijsapplicaties ingericht en wordt er vanuit het Ontwikkelfonds gewerkt aan de ontwikkeling van les- en leerstof voor de (v)mbo-functies bij de brandweer.

Trots

“Ik ben trots op het team van inhoudsdeskundigen (veiligheidsregio’s en NIPV) en onderwijskundigen die het flexibel leerlandschap tot stand hebben gebracht en nog brengen. Alleen door deze samenwerking is het mogelijk om actueel en passend onderwijs te realiseren. Voor meer informatie verwijs ik graag naar het leerlandschap risicomanagement.”