OTOpia 2024: levenslang leren voor veiligheid!
Leren van gisteren is werk voor vandaag om te bouwen voor de toekomst.
Kom naar dé netwerkdag voor OTOTEL-professionals in de crisisbeheersing. De bijeenkomst biedt veel ruimte om met elkaar in gesprek te gaan en best practices uit te wisselen.
Kerngegevens
3 april 2024 van 09.30 tot 16.30 uur
NIPV Arnhem
geen
OTOTEL-professionals (OTOTEL = opleiden, trainen, oefenen, testen, evalueren, lessons learned) werkzaam in de crisisbeheersing
NIPV
Voor wie?
Werkt u als OTO-professional of Learning & Development professional in de crisisbeheersing én wilt u opleiden naar een volgend niveau tillen? Dan is het bijwonen van OTOpia 2024 een must! OTOpia geeft OTO-professionals de gelegenheid van elkaar te leren door best practices uit te wisselen en in gesprek te gaan.
In de ochtend starten we met ‘Niets is wat het lijkt; spelen met het brein’ door illusionist en mentalist Steve Carlin. Met daarna een speciale keynote ‘Leren van anderen’ door Jeroen Mol, sinds 2012 directielid van Landal GreenParks. In 2016 werd hij door zijn ziekte gedwongen rigoureus keuzes te maken. Jeroen laat zien hoe hij levenslessen heeft omgezet naar persoonlijk leerrendement. Ook deelt Jeroen hoe je collega’s opleidt om organisatiedoelstellingen te behalen. En staat hij stil bij de eisen die worden gesteld en hoe hij professionals uit zijn wereld in hun kracht zet. Ook in relatie tot een crisis.
In de middag zijn er drie rondes met workshops over de leidende thema’s: historisch leren, hedendaags leren, toekomstig/ technologisch leren, praktisch leren, filosofisch leren en vertrouwen als basis om te leren.
Waar en wanneer
Datum: Woensdag 3 april 2024
Tijd: 09.30 uur tot 16.30 uur
Locatie: NIPV | Kemperbergerweg 783 Arnhem
Themasessies
1. Historisch leren: Klassieke lessen en klassieke crises: leren van de Grieken
Prof. dr. Ineke Sluiter, hoogleraar Griekse taal en literatuur, Universiteit Leiden
Prof. dr. Ineke Sluiter is classica en hoogleraar Grieks aan de Universiteit Leiden. In 2010 won zij de Spinozaprijs. Zij leidt een onderzoekprogramma naar innovatie in de klassieke oudheid. Tussen 2018 en 2022 was zij vice-president en vervolgens president van de KNAW (de Akademie van Wetenschappen).
2. Hedendaags leren: delen van best practices uit grote oefeningen en crises
Emiel de Wild, adviseur Multidisciplinair Opleiden-Trainen-Oefenen, veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland
Hedendaags leren: delen van best practices, neemt u mee naar het proces van identificeren, analyseren en toepassen van de meest effectieve methoden, technieken en strategieën die zijn ingezet bij crises. Het omvat het onderzoeken van wat succesvol is gebleken bij de beheersing van crises en het aanpassen van die lessen aan de eigen organisatie en context om efficiëntie en kwaliteit te verbeteren.
3. Be prepared: Kennis vanuit crisisscenario’s van de toekomst met technologie van nu!
Marleen Oosterom en Gerrit Breunis, beide learning & development specialist bij Ambulance Rotterdam-Rijnmond, onderdeel van de veiligheidsregio
Omarm de technologie van kunstmatige intelligentie met Hollandse nuchterheid, logica, creativiteit en stap in de toekomst door data en kennis uit het verleden mee te nemen in het opleiden van nu. Samen gaan we aan de slag met didactisch ontwerp van mogelijke toekomstgerichte crisisscenario’s.
4. Actief leren: ervaar de cybergame
Anna Huijnen, adviseur crisismanagement, Rijkswaterstaat en Anke Raijmakers, accountmanager crisismanagement Centrale Informatie Voorziening, Rijkswaterstaat
Wilt u uw collega’s op een actieve manier laten kennismaken met leren over een complex onderwerp zoals bijvoorbeeld cyber? Ervaar dit tijdens de ‘cybergame’. Ontdek hoe deze game is opgezet en het thema cyber op tactisch en strategisch niveau binnen een organisatie tot leven kan worden gebracht.
5. Filosofisch sessie: Veilige haven of onzekere weg?
Lianne Tijhaar en Charly Bos, expert/docenten van het DENKhuis, Hogeschool voor toegepaste filosofie
Professionals in crisisbeheersing streven naar veiligheid, maar bereiken het nooit helemaal. Hoe kunnen we omgaan met deze onveiligheid of is deze juist noodzakelijk om te leren? In deze workshop onderzoeken we wat de begrippen veiligheid en leren voor jou persoonlijk betekenen en zetten vervolgens een filosofisch leerproces in gang. En dat is fundamenteel onzeker: alles wat als zeker wordt beschouwd, wordt onderworpen aan twijfel. We brengen hiermee chaos in de orde, waardoor er weer orde in de chaos kan ontstaan.
6. Het gaat om menselijk gedrag: Vind ik jou aardig?
Fatima Bonebakker, directeur van het Meldkamerinstituut
Krijg zicht op uw eigen persoonlijkheid zodat u ook de ander kunt analyseren. Ontdek wie de saboteur is in uw bus en ontvang gereedschappen en instrumenten om uw eigen bus te reorganiseren. Zo kunt u uzelf goed doorgronden en ook de ander verder helpen.
Programma
- Ontvangst en registratie
- Opening | Brauerszaal: Koos Kranenburg en Marleen Oosterom
- Niets is wat het lijkt; spelen met het brein: Steve Carlin, illusionist en mentalist
- Dwars door alles heen; leren van, door en voor een crisis!: Jeroen Mol, operationeel directeur Landal GreenParks/Roompot
- Wrap up
- Pauze
- 1e Ronde themasessies
- Lunch
- 2e Ronde themasessies
- Pauze
- 3e Ronde themasessies
- Einde
Aanmelden
Aanmelden kan via de knop hieronder, deelname is gratis. Uiterlijk een week voor aanvang ontvangt u een bevestiging met praktische informatie.
Gezien de grote belangstelling voor deze dag stellen we bij inschrijving uw aanwezigheid erg op prijs. Dit om teleurstelling te voorkomen bij de mensen op de wachtlijst.
Aftermovie editie 2023
Alvast in de stemming komen? Bekijk de aftermovie van editie 2023.
Meer informatie?
Neem contact op met NIPV Kennisevents per mail op kennisevents@nipv.nl.