Elektrisch aangedreven voertuigen en een groot deel van de (plug-in) hybride voertuigen zijn voorzien van een lithium-ion accu. Een deel van de (plug-in) hybridevoertuigen heeft een Nikkel-metaal accu (NI-MH).

Een lithium-ion accu kan bij brand in thermal runaway raken. Hierdoor blijft de accu herontsteken, wat het blussen in geval van brand bemoeilijkt ten opzichte van een conventioneel aangedreven voertuig. Het vermogen van een lithium-ion accu in een (plug-in) hybride auto is over het algemeen kleiner dan in een volledig elektrisch aangedreven voertuig. Hierdoor zal het effect van de accu bij een brand ook beperkter zijn.

NI-MH-accu’s kennen deze thermal runaway niet. Daarmee wijken deze in de basis niet af qua brandrisico’s van conventionele voertuigen. Volgens het onderzoek van Lecocq (2012), waar full scale testen zijn uitgevoerd bij zowel elektrisch aangedreven als conventioneel aangedreven voertuigen, is sprake van ongeveer dezelfde tijdsduur.

In dat onderzoek is te zien dat beide voertuigen na circa 90 minuten (bijna) geen brandvermogen meer uitstralen.
Daarnaast is een brand in een accu van zoveel factoren afhankelijk dat dit niet in een simpel antwoord te omvatten is.