Algemene informatie
Wat doet de bhv? Bedrijfshulpverlening (bhv) staat voor de georganiseerde hulpverlening in een bedrijf of instelling. De bhv-organisatie bestaat uit één of meer opgeleide en geoefende medewerkers die in actie komen tijdens een incident in het bedrijf, zoals bij brand of een ongeval.
Voorpost professionele hulpdiensten
Aan de hand van de risico’s en de bedrijfsgrootte moeten in een bedrijf één of meer werknemers bhv’er zijn. Het aantal benodigde bhv’ers wordt afgeleid van de verschillende incidenten die bij het bedrijf kunnen voorvallen.
Bij een incident in een bedrijf treedt de bhv’er op als voorpost van de professionele hulpdiensten. De bhv’ers zijn immers al op de werkplek aanwezig en kunnen hulp verlenen tot de ambulance, brandweer of politie ter plaatse zijn.
Taken
De taken van een bhv’er zijn volgens de Arbowet:
- het verlenen van eerste hulp bij ongevallen
- het beperken en het bestrijden van brand
- het beperken van de gevolgen van ongevallen
- het in noodsituaties alarmeren en evacueren van alle werknemers en andere aanwezigen.
Bhv-plan
In het bhv-plan legt de werkgever vast voor welke (rest)risico’s de bedrijfshulpverlening is ingericht, hoe de bhv is georganiseerd, hoe de aantallen bhv’ers en opleiding van de bhv vorm krijgen en hoe er wordt geoefend en geëvalueerd.
Externe bronnen
Heeft u een vraag over dit onderwerp?
Neem contact met ons op via dit formulier. Uw gegevens worden alleen gebruikt voor correspondentiedoeleinden.
Velden gemarkeerd met * zijn verplicht