Wat is de NCV?
De NCV is de moderne opvolger van het ‘rode telefoonnetwerk’, ook wel bekend als het Nationaal Noodnet, dat in de jaren tachtig is ontwikkeld. Het is een essentieel communicatienetwerk dat de vitale sectoren van Nederland ondersteunt. De NCV zorgt ervoor dat publieke en private organisaties met elkaar kunnen blijven communiceren wanneer reguliere telecommunicatienetwerken overbelast raken of uitvallen. Dit is bijvoorbeeld cruciaal bij grootschalige stroomstoringen, overstromingen of andere ernstige incidenten.
De NCV is een aparte, zogenoemde ‘stand alone’ voorziening en volledig gescheiden van openbare telefonienetwerken. Dit maakt de NCV zeer robuust en veilig voor cyberaanvallen. Om de beschikbaarheid en kwaliteit van de NCV te garanderen, heeft het ministerie van JenV een raamovereenkomst gesloten met KPN. Op basis hiervan kunnen organisaties individuele dienstverleningsovereenkomsten afsluiten om toegang tot het netwerk te verkrijgen.
Wat kunnen deelnemers met de NCV?
De NCV is gebaseerd op IP-technologie en stelt deelnemers in staat om telefoongesprekken te voeren, conferentiegesprekken te organiseren en faxberichten te verzenden en ontvangen. Omdat dit netwerk onafhankelijk werkt van openbare telecommunicatienetwerken, blijft communicatie ook in extreme noodsituaties gegarandeerd. Deze robuuste voorziening is van groot belang voor zowel publieke als private partijen die tijdens een crisis snel en betrouwbaar met elkaar moeten kunnen schakelen.
Rolverdeling
Binnen het stelsel van crisiscommunicatie speelt het ministerie van JenV een centrale rol als stelselverantwoordelijke. JenV zorgt ervoor dat een uniform en betrouwbaar communicatiesysteem beschikbaar is voor vitale partners in Nederland tijdens noodsituaties. KPN is verantwoordelijk voor het technische beheer en de operationele dienstverlening van het NCV-netwerk.
Het NIPV ondersteunt dit proces door verschillende beheertaken uit te voeren, zoals het beoordelen van aan- en afmeldingen van deelnemers, organiseren van informatiesessies en ondersteunen van testen van de NCV met procedures, richtlijnen en monitoring. Dit alles gebeurt in nauwe samenwerking met het ministerie van JenV.
Aan- en afmelden
Uw aanvraag loopt via de Servicedesk van KPN. Het contactformulier hiervoor kunt u bij KPN opvragen: ncv@kpn.com.
Vanaf 1 november 2025 verzorgt het NIPV de beoordeling van de aanmeldingen. Dit wordt overgenomen van JenV. Het NIPV beoordeelt op basis van specifieke criteria of uw organisatie kan aansluiten op het NCV-netwerk. Het NIPV zal ook de afmeldingen gaan beoordelen vanaf voornoemde datum.
Na goedkeuring van de aanmelding sluit uw organisatie een Individuele Overeenkomst Dienstverlening (zogenoemde IOD) met KPN af en gaat KPN na wat er bij uw organisatie technisch nodig is om u aan te sluiten op het NCV-netwerk. Van KPN ontvangt u een router en telefoon. Een faxapparaat dient u zelf aan te schaffen. Daarnaast kan KPN met uw organisatie bespreken of er behoefte is aan aanvullende diensten en producten, zoals een noodstroomvoorziening en semafonie.
Voor vragen over de werking, mogelijkheden en technische aspecten van de NCV kunt u contact opnemen met de Servicedesk van KPN via ncv@kpn.com.
Inbedding van de NCV
Het is belangrijk dat organisaties de NCV goed integreren in hun crisisprocedures en bedrijfscontinuïteitsprocessen. Deelnemers zijn hier zelf verantwoordelijk voor. Om u hier deels bij te ondersteunen, heeft JenV in het najaar van 2025 een generieke handreiking opgesteld ten behoeve van de inbedding van de NCV in de eigen crisisorganisatie. Deze handreiking is inmiddels geplaatst op het NCV Portaal (MijnNCV) van KPN, waarop ook andere relevantie documenten voor NCV-deelnemers staan.
Daarnaast biedt de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI) een handreiking die organisaties helpt bij de voorbereiding op uitval van telecom en IT, waarin de NCV een belangrijke rol speelt.
