label Fysiek veilige leefomgeving

“Wil graag mijn bijdrage leveren aan brandweeronderwijs” 

Oktober 2024

De verbinding met het werkveld, het maatschappelijke belang van de brandweer en de veranderopgave binnen het brandweeronderwijs zijn ingrediënten die mijn hart sneller doen kloppen en waar ik graag mijn bijdrage aan wil leveren.

Profielfoto Ciska Baris

Halverwege augustus ben ik begonnen als teammanager brandweeropleidingen operationeel binnen het Centrum voor Opleiding en Vorming Brandweer (COVB) van het NIPV. Ik heb mijn eerste indrukken kunnen opdoen binnen het team, het NIPV en Brandweer Nederland. Ik tref professionals aan met een hart voor de brandweer, een enorme expertise en een drive voor betekenisvol werk. 

Van politie naar brandweer  

Na mijn studie psychologie ben ik aan de slag gegaan bij het trainingsbureau Boertien Training, waarna ik ben overgestapt naar de politie en dan de politieacademie in het bijzonder. De laatste jaren vervulde ik de rol als teamchef hoger politieonderwijs. In die periode is er een transitie ingezet naar het flexibiliseren en vernieuwen van hoger politieonderwijs en het versterken van de onderwijskwaliteitscultuur. Persoonlijk heb ik veel geleerd over opleiden, leiderschap en het verbinden van onderwijs aan de praktijk. Toen ik de vacature zag als teammanager brandweeronderwijs was de keuze snel gemaakt. De hechte verbinding met het werkveld, het maatschappelijke belang van de brandweer en de mooie veranderopgave binnen het brandweeronderwijs zijn ingrediënten die mijn hart sneller doen kloppen en waar ik graag mijn bijdrage aan wil leveren. 

Flexibiliseren  

Het team Brandweeropleidingen operationeel is verantwoordelijk voor alle landelijke onderwijs- en examenproducten die het NIPV voor operationele brandweerfuncties ontwikkelt, inclusief de officiersopleidingen. De komende jaren zal het operationele brandweeronderwijs worden geflexibiliseerd. Flexibiliseren heeft als doel om het onderwijs beter af te stemmen op de wensen en mogelijkheden van de student en het werkveld; we versterken de driehoek. Voor studenten zal het door een flexibel leerlandschap makkelijker en aantrekkelijker worden om een opleiding te volgen. Bijvoorbeeld door meer tijd- en plaatsonafhankelijk onderwijs aan te bieden. Door het versterken van de aansluiting bij het werkveld, blijft het onderwijs actueel en kan de behoefte van het werkveld sneller vertaald worden naar onderwijs. Als onderwijsinstelling blijven wij verantwoordelijk voor de kwaliteit van het onderwijs. Het klinkt simpel maar deze ambitie zal een omslag vragen in onze samenwerking binnen het stelsel voor het ophalen van de onderwijsbehoefte en de opzet van onze opleidingen. Binnen de niet-operationele brandweeropleidingen zijn al mooie voorbeelden ontwikkeld van hoe een flexibel leerlandschap eruit kan zien. 

Wens 

Om na twee maanden je ambitie uit te spreken is te snel. De inhoudelijke kant van het brandweervak binnen de opleidingen is sterk, van een tevredenheidsscore van gemiddeld 7,4 kunnen andere onderwijsinstituten enkel dromen. Als ik wel al een wens mag uitspreken dan is het de aandacht voor de mentale weerbaarheid binnen de opleidingen. Er wordt veel gevraagd van brandweermensen: ingrijpende gebeurtenissen, toenemende agressie, hoge werkdruk etc. De emotionele en mentale belasting kan overweldigend zijn. Door jezelf en je eigen patronen te leren kennen, kan je een groter handelingsrepertoire opbouwen om met emotioneel zware situaties om te gaan. Dit is essentieel als we spreken over duurzame inzetbaarheid. 

Expertise en samenwerking  

De kennis en expertise die nodig is om het brandweervak goed uit te oefenen verrast mij. Deze is nog vele malen specialistischer en complexer dan ik van tevoren heb kunnen bedenken. Ik ben blij verrast dat deze expertise binnen het onderwijsteam in samenwerking met collega’s uit de veiligheidsregio’s binnen het onderwijs breed en sterk vertegenwoordigd is. Deze samenwerking met de veiligheidsregio’s, de regionale opleidingsinstituten (roi’s) en de diverse gremia van Brandweer Nederland is essentieel om het onderwijs actueel en praktijkgericht te houden. Ik ben onder de indruk hoe het NIPV zijn taak als kennisinstituut vervult; de activiteiten bij onderzoek, onderwijsontwikkeling en ontwikkelingen in ons werkveld zijn dicht aan elkaar verbonden. Dit maakt dat we als NIPV niet naast maar midden in de actualiteit staan. Van iedereen voel ik een gezamenlijk doel en opgave om de brandweermensen op een veilige en kundige manier hun vak te laten uitoefenen. Het is een klassieker maar daarmee niet minder krachtig: ‘onderwijs maak je samen’.  

Eerste maand 

Voor mij zijn het twee maanden geweest met veel indrukken. Ik heb veel professionele en gedreven mensen leren kennen en hoop veel van jullie te ontmoeten. De komende tijd zal ik daarom met onderwijs meelopen en een bezoekje brengen bij verschillende regionale opleidingsinstituten. Bij mijn sollicitatie is mij verteld dat ik bij het COVB van het NIPV naast mijn blauwe hart een rood hart zal ontwikkelen. Als ik nu al voel hoe trots ik ben om deel uit te mogen maken van het NIPV en bij te mogen dragen aan de professionalisering van brandweermensen, dan verwacht ik dat het rode hart niet lang op zich zal laten wachten. 

Ciska Baris 
Teammanager brandweeropleidingen operationeel