label Fysiek veilige leefomgeving
label Maatschappelijke veerkracht

Opening onderwijsjaar NIPV 2025-2026: “Samen met werkveld bijdragen aan weerbaarheid”

10 september 2025

“Als samenleving worden we opgeroepen om weerbaar te zijn. Aan ons als NIPV de uitdaging om daar vanuit brandweerzorg en crisisbeheersing een bijdrage aan te leveren”, vertelt Coby Flier, directeur Onderzoek en Onderwijs tijdens de opening van het onderwijsjaar NIPV 2025-2026. “Dat doen we samen met de collega’s uit het werkveld. Want alleen kunnen we het bij het NIPV niet. Samen zetten we stappen om weerbaarheid in beweging te brengen en te houden.”  

Coby Flier spreekt tijdens de opening van het onderwijsjaar 2025-2026.
Coby Flier tijdens de opening van het onderwijsjaar 2025-2026. Foto: NIPV.

“Om dit te kunnen doen volgen we belangrijke trends en ontwikkelingen”, vervolgt Flier. “Voorbeelden hiervan zijn de gevolgen van klimaatverandering en veiligheidsaspecten van de energietransitie, de toenemende complexiteit van de taak van brandweermensen zoals bij het blussen van branden en de noodzaak voor een goede en een betrouwbare informatievoorziening. Met onder meer onderzoek en onderwijs zetten wij ons als NIPV in om een stabiele basis te zijn in onzekere tijden: een instituut met betrouwbare kennis en goed onderwijs. Tijden die vragen om weerbaarheid van zowel mensen als organisaties.”

Houd oog voor balans

Marco Zannoni, directeur NCTV, benadrukt tijdens de opening van het onderwijsjaar dat weerbaarheid in beweging is. Hij pleit ervoor om oog te blijven houden voor de balans. “Zorg dat de basis van brandweerzorg en crisisbeheersing op orde is en blijft. Pak de kansen die er zijn en zoek hierbij ook de samenwerking met andere partijen op. Het NIPV kan bijdragen met praktijkgericht onderzoek en onderwijs. En kijk met open armen naar de burger die misschien ook nog iets kan bijdragen.”

Samen vooruitzien

Tijs van Lieshout, directeur Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland en spreker van de Publieke Veiligheidsrede 2025-2026: “We hebben de plicht om te leren van de weerbaarheidssituatie waarin we nu zitten, de overgang van hyperglobalisering naar geopolitiek. We hebben de kennis die bij het NIPV gebouwd wordt en de kennis die hier wordt overgedragen hard nodig. De opdracht aan onderwijsprofessionals is helderder dan ooit: samen met andere kennispartijen durven bouwen aan moraliteit, kennis en vooruitgang. Ook in tijden van geopolitiek. Dit is misschien wel de essentie van een onderwijsjaar in deze tijd: samen zinvol blijven zoeken en bouwen, ondanks onzekerheid. Samen vooruitzien. In een wereld die geen garanties geeft.” 

Tijs van Lieshout, spreker van de publieke veiligheidsrede 2025-2026, tijdens de opening van het onderwijsjaar.
Tijs van Lieshout spreekt de publieke veiligheidsrede 2025-2026 uit tijdens de opening van het onderwijsjaar. Foto: NIPV.

Stimuleer het improvisatievermogen

Amy Matser, lector Datagedreven publieke veiligheid bij het NIPV, vertelt: “Door AI verandert ons werk. Taken vervallen, er komen nieuwe taken bij. Maar wat als de techniek of systemen niet meer werken? Waar staan we dan? Wat kunnen we dan nog? In het onderwijs hebben we twee dingen te doen: het bijbrengen van nieuwe technologische kennis en het stimuleren van improvisatievermogen, flexibiliteit, creativiteit, handelen onder druk en samenwerken. Deze kernvaardigheden zijn ook in het AI-tijdperk belangrijk. Uiteindelijk gaat het om de balans.” 

Ontwikkelingen binnen onderwijs en onderzoek

Enkele ontwikkelingen op het gebied van onderwijs en onderzoek:

  • Het werkveld en het NIPV vinden elkaar beter in de afstemming over het onderwijsaanbod en de financiering hiervan. Samenwerken en vertrouwen zijn hierbij de sleutelwoorden. Samen met de vakraad Leren en Ontwikkelen van de RCDV heeft het NIPV een eerste stap gezet om vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen. Beide organisaties zijn erin geslaagd om vanuit de eigen rol/verantwoordelijkheid opleidingsplaatsen toe te wijzen, waarbij de paraatheid binnen de veiligheidsregio’s een belangrijk uitgangspunt is.
  • Onderzocht is hoe brandweermensen psychosociale ondersteuning na ingrijpende incidenten ervaren. Wat gaat goed, wat kan beter en wat zijn de behoeften? En hoe kunnen deze inzichten worden gebruikt in de les- en leerstof, van manschap tot officiersniveau? Een mooi voorbeeld waarin de praktijk, onderzoek en onderwijs samen komen.
  • Met de livegang van zowel Canvas (ELO) als Educator (registratie- en examenplanningstool) is een mooi resultaat bereikt. In dit traject hebben de veiligheidsregio’s, regionale opleidingsinstituten (roi’s) en het NIPV heel intensief gezocht naar de beste oplossingen voor de vele punten die zich voordeden. De regio’s, roi’s en het NIPV blijven de twee systemen in gezamenlijkheid verder ontwikkelen zodat ze toekomstbestendig zijn en blijven.
  • Een uitdaging voor de komende tijd is de ontwikkeling en toepassing van kunstmatige intelligentie (AI) in het onderwijs. Zo zijn er oefeningen geweest met augmented reality (AR) in het onderwijs. Er is een eerste stap gezet met een innovatieve praktijkoefening begin dit jaar met deze techniek. De ervaringen waren positief en dit gaat het NIPV daarom samen met het werkveld voortzetten.
  • Nieuwe onderwijsproducten worden afgestemd met het werkveld en gezamenlijk ontwikkeld. Zo zijn in het afgelopen jaar de opleiding Leider CoPi en Regionaal operationeel leider vernieuwd. Binnenkort start de doorontwikkeling van de opleiding tot manschap: Manschap 3.0.