“Onze taak als WVA is de kwaliteit en continuïteit van het onderwijs te borgen”

31 juli 2024

Dennis van Zanten zit 25 jaar in het vak en is sinds 11 jaar brandweercommandant bij Veiligheidsregio Gelderland-Zuid. Vanaf eind 2023 heeft hij de portefeuille Leren en ontwikkelen overgenomen in de RCDV. In deze rol is hij ook voorzitter van de Werkveldadviescommissie (WVA). Hoe vult hij zijn rol in en hoe kijkt hij terug op het afgelopen halfjaar?

Hoe ben je betrokken geraakt bij de WVA?

“In het najaar van 2023 kwam de taak van voorzitter WVA vacant door het vertrek van Edith van der Reijden bij Veiligheidsregio Zeeland. Ik heb veel affiniteit met het onderwijs: ik heb altijd veel lesgegeven, bijvoorbeeld in de officiersopleiding. Dus het was het voor mij een logische stap om deze portefeuille over te nemen.”

Wat is de kerntaak van de WVA en hoe verhoudt de WVA zich tot de RCDV en de vakraden?

“De WVA bestaat onder andere uit vertegenwoordigers van de vijf vakraden van de RCDV (Raad van Commandanten en Directeuren Veiligheidsregio). Wij nemen besluiten over de kwalificatiedossiers van alle functies die vallen onder het Besluit personeel veiligheidsregio’s. Hieronder vallen de functies binnen de brandweer en de crisisbeheersing. De WVA werkt in opdracht van de branche de standaard uit voor startbekwaamheid en vakbekwaamheid, voor onderwijs en examineren. Hiervoor werken we samen met de werkgroepen kwalificatiedossiers, die bestaan uit experts uit het werkveld. De WVA adviseert de RCDV en het Veiligheidsberaad voor vaststelling van de kwalificatiedossiers.” Dit werkproces is beschreven in het document ‘Aanpassen van het onderwijs in 5 fases’.

Hoe vul je de rol van voorzitter in?

“Als voorzitter van de WVA ben ik tevens vakregisseur van de vakraad Leren en ontwikkelen. Ik haal signalen op uit het veld en zorg voor verbinding met de RCDV. Ik bereid de agenda voor en coach de voorzitters van de vakraden in het proces van besluitvorming. Het is een complexe organisatie. Als voorzitter zie ik het als mijn taak om de energie erop te houden en ervoor te zorgen dat het rad blijft draaien. Zonder te verzanden in die complexiteit. Daarnaast blijf ik monitoren op een goede balans tussen flexibiliteit en meer maatwerk enerzijds en borging van (werk)veiligheid en kwaliteit anderzijds.”

Hoe kijk je terug op de afgelopen periode?

“Ik zie dat er ongelooflijk veel kennis en kunde is. We maken in Nederland ook goed gebruik van nieuwe inzichten uit onderzoek en maken de vertaalslag naar het onderwijs. Als WVA zien we erop toe dat er een goede balans is tussen vakbekwaam worden en vakbekwaam blijven, dus dat nieuwe ontwikkelingen ook bij het zittende personeel terechtkomen. Natuurlijk volgen we de ontwikkelingen met betrekking tot de herziening van het stelsel brandweeronderwijs op de voet. We willen meer flexibiliteit in het onderwijs, zodat mensen sneller inzetbaar zijn en modulair kunnen leren. Onze taak als WVA is om te zorgen dat er goede uitgangspunten liggen waarop lesstof en examens ontwikkeld kunnen worden en daarbij de kwaliteit en veiligheid te borgen.”

Waar wil je je de komende tijd voor inzetten?

“Enerzijds willen we continuïteit bieden, zodat het NIPV kan blijven opleiden en examineren. Daarnaast kijken we binnen het stelsel dat nu in ontwikkeling is, hoe we een sturende en controlerende rol kunnen houden op kwaliteit en veiligheid. Er gebeurt ontzettend veel binnen de brandweerzorg en crisisbeheersing. Er komen steeds nieuwe taken bij en ook nieuwe mogelijkheden op het gebied van ICT en AI. Hoe houden we de juiste mensen aan boord en helpen we hen aan de juiste competenties? Het NIPV speelt een belangrijke faciliterende rol in deze professionaliseringsslag. Ik vind het mooi om samen met een groep enthousiaste collega’s het verschil te kunnen maken voor de toekomst van het onderwijs.”