Nieuwe release maakt samenwerken in het LCMS gemakkelijker

26 maart 2024

In Nederland maken zo’n 200 crisispartners gebruik van het Landelijk Crisis Management Systeem (LCMS). Via het LCMS wisselen zij voor, tijdens en na een crisis informatie met elkaar uit. Zoals tekst, documenten en geografische data. Op deze manier ontstaat een actueel en gedeeld beeld dat bijdraagt aan het nemen van de juiste beslissingen. Het LCMS is altijd in ontwikkeling: beheerders en ontwikkelaars kijken voortdurend samen met de gebruikers naar wat goed gaat en wat beter kan. Dit resulteert in nieuwe releases, zoals die van 26 maart: deze maakt het uitwisselen van informatie gemakkelijker. 

Portretfoto Maxim Plessa
Functioneel beheerder Maxim Plessa.

LCMS-gebruiker Jan de Wit van Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland en business analist/landelijk functioneel beheerder Maxim Plessa van het NIPV vertellen over de samenwerking in de aanloop naar de release, en over de inhoud van de release.  

Samenwerking in expertgroep 

Om tot een release te komen, werken professionals van het NIPV samen met de gebruikers van het systeem. Dit gebeurt in zogeheten expertgroepen. De groep signaleert ontwikkelmogelijkheden, formuleert oplossingen en test deze. 

Plessa: “De gebruikers van het LCMS zijn belangrijk voor ons, zij hebben ervaring en weten hoe het zit in het veld. In de expertgroepen zitten dan ook gebruikers uit allerlei organisaties. Bijvoorbeeld de veiligheidsregio’s, de politie, waterschappen, Defensie en de gezondheidszorgsector. Maar ook vanuit het NIPV denken collega’s vanuit verschillende invalshoeken mee: de adviseurs Netcentrisch werken, het ontwikkelteam en de landelijk functioneel beheerders. Een nieuwe release is echt een gezamenlijk product.”

De Wit: “Het LCMS is voor de veiligheidsregio’s de basistool voor de crisisbeheersing. We gebruiken het systeem in zowel de ‘preparatieve’ fase als de crisisfase. Via de expertgroepen worden onze wensen vanuit het veld vertaald in nieuwe functionaliteit die het werk van de medewerkers gemakkelijker maakt. Daarvoor is flexibele tooling nodig. Natuurlijk moet je met gebruikers uit 25 veiligheidsregio’s wel consensus hebben over de aanpassingen, iedereen moet ermee uit de voeten kunnen.”

Jan de Wit, portretfoto

“Het LCMS is voor de veiligheidsregio’s de basistool voor de crisisbeheersing.”

Jan de Wit, Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland

Release 26 maart 

De release van 26 maart zorgt ervoor dat gebruikers gemakkelijker informatie met organisaties in andere sectoren kunnen delen. Dit verbetert de samenwerking tussen crisispartners.  

Plessa: “Het LCMS is bedoeld om laagdrempelig informatie met elkaar te delen. Binnen organisaties, en tussen organisaties. Dit is waardevol omdat de informatie van de ander ook voor jou relevant kan zijn. Bij een crisis, maar ook in de aanloop naar een incident. Denk aan Koningsdag of een groot evenement als de Nijmeegse Vierdaagse. Of aan een situatie waarin hoogwater dreigt: het waterschap, Rijkswaterstaat en de veiligheidsregio(‘s) werken dan met een gezamenlijk situatiebeeld. Maar van gebruikers kregen we terug dat die drempel om informatie met andere organisaties te delen soms juist hoog was. Je moest dan namelijk een profiel van de betreffende organisatie aanmaken en vervolgens wisselen tussen profielen. Hierdoor zag je veel ‘workarounds’ ontstaan.” 
 
De Wit: “Crisisbeheersing is een samenwerkingsverband waarin meerdere partners betrokken kunnen zijn. Juist buiten de eigen organisatie ligt veel kennis. We hebben elkaar hard nodig om alle expertise bij elkaar te brengen, zodat we snel en adequaat kunnen optreden. Veel partners hebben een eigen LCMS-omgeving of kunnen via een veiligheidsregio in het LCMS werken. Het koppelen van deze omgevingen en zo informatie delen is van wezenlijk belang. In de eerdere LCMS-omgeving was het koppelen van partners een proces waarbij je ‘in de hitte van de strijd’ gemakkelijk iets of iemand over het hoofd zag. Soms had je bij de ene partner een account, en bij de andere weer niet. Dit kwam de uitwisseling niet ten goede. In de nieuwe omgeving is dat gemakkelijker en hoef je niet allerhande bilaterale afspraken te maken die ook weer onderhoud vergen.”  

Plessa: “Met de nieuwe release heb je maar één profiel nodig, dat je binnen verschillende sectoren kan gebruiken. Crisispartners kunnen elkaar daardoor gemakkelijker betrekken en informatie inzichtelijk maken. Bovendien heb je meer regie over jouw informatie, omdat je deze vanaf één plek beheert. Dit komt de veiligheid ook weer ten goede.” 

Project Situationeel samenwerken 

De release is onderdeel van het project ‘Situationeel samenwerken’. Binnen dit project volgt binnen een jaar nog een tweede release: die maakt mogelijk dat organisaties elkaars informatie niet alleen kunnen delen, maar ook bewerken. 

Plessa: “We kunnen niet alles in één keer fixen, want we willen nieuwe mogelijkheden gedegen testen en implementeren. Daarom hebben we het opgedeeld: de release van 26 maart gaat over muren tussen ‘losse eilandjes’ doorbreken, crisispartners kunnen elkaar gemakkelijker betrekken en informatie inzichtelijk maken. De volgende release gaat over bruggetjes leggen tussen die eilandjes: niet alleen de informatie van de ander inzien, maar samen eigenaar van informatie zijn. In alle fases van de crisisbeheersing.” 

Achtergrond 

Het LCMS is onderdeel van de Landelijke Voorziening Crisisbeheersing (LVCb). De LVCb bestaat uit de doctrine Netcentrisch werken en ondersteunende systemen, zoals het LCMS. Via de LVCb hebben crisispartners altijd en overal toegang tot beheerde informatievoorziening. Hiermee kunnen zij voor, tijdens en na de crisis een rijk en actueel beeld met elkaar delen. En op basis daarvan de juiste en voor iedereen passende beslissingen nemen. 

Bekijk ook