Luchthavenbrandweer en NIPV gaan duurzaam samenwerken bij examinering 

21 mei 2024

De luchthavenbrandweerkorpsen, verenigd in het College van commandanten brandweren luchthaventerreinen (CCBL), hebben de intentie uitgesproken om voor langere termijn samen te werken met het NIPV op het gebied van examinering. “We kiezen voor een betrouwbare partner, die samen met ons werkt aan toekomstbestendig onderwijs voor de vliegtuigbrandbestrijding.” 

Pieter Hoogeveen voor brandweerauto in Lelystad Airport

Aan het woord is Pieter Hoogeveen, voorzitter van het CCBL en commandant van de luchthavenbrandweer Lelystad Airport. We spreken af op de kazerne, waar vier man sterk een 16-uursdienst draait. Het is vrijdagochtend en Hoogeveen geeft een rondleiding over de kazerne. Hij laat de trots van de kazerne zien: twee indrukwekkende crashtenders. Een ‘blusreus’ van formaat, die binnen drie minuten op elke plek van de luchthaven moet kunnen arriveren om een vliegtuigbrand te blussen.  

Luchthavenbrandweer

Hoogeveen vertelt enthousiast over zijn werk als commandant op de luchthaven. “Gemiddeld hebben we eens per maand een incident. Meestal gaat het om een vliegtuig dat een probleem meldt maar zonder problemen landt. In een ander geval bieden we hulp om vliegtuig en luchthaven zo snel mogelijk weer inzetbaar te hebben.” Lelystad Airport is de tweede drukste luchthaven qua vliegbewegingen en de drukste General Aviation-luchthaven van Nederland. “We hebben hier voornamelijk lesvluchten, recreatievluchten en zakelijk vliegverkeer, maar zijn al helemaal voorbereid op de komst van vakantievluchten, het ‘commerciële handelsverkeer’. De passagiersterminal staat er al. Een besluit over de komst van vakantievluchten naar Lelystad Airport is aan een nieuw kabinet.”

Herziening onderwijs en examens 

Ondertussen zitten de brandweerlieden op de luchthavens niet stil. “We werken elke dienst aan onze vakbekwaamheid. Aan vakbekwaamheid ligt het juiste lesmateriaal ten grondslag. Om ons lesmateriaal aan te laten sluiten bij de ontwikkelingen in de luchtvaart, heeft de afgelopen twee jaar een projectgroep het lesmateriaal herzien. Nu zijn we klaar voor de volgende stap, de examens. Voor de examens werken we al jaren samen met het NIPV. Het NIPV is een onafhankelijke instantie die een vakbekwaamheidsstelsel heeft dat aansluit op de opleidingen voor vliegtuigbrandbestrijding. Zo kunnen we de lijn met de landelijke examens en de kwaliteit bewaken. Wij ontwikkelen het onderwijs en verzorgen de opleidingen en examinatoren; het NIPV ontwikkelt de beoordelingscriteria, leidt de examinatoren op en bewaakt de kwaliteit van de examens”, aldus Hoogeveen. Nu de lesstof vernieuwd is, worden dit jaar de theorie-examens herzien en daarop volgend de praktijkexamens. Daarmee loopt alles weer in de pas. 

Professionele partner 

650 brandweermensen werken er momenteel bij de luchtvaartbrandweer. Dat is inclusief de luchtmacht (Defensie) en Caribisch Nederland. De opleidingen en examens voor manschap en bevelvoerder en On Scene Commander vliegtuigbrandbestrijding vinden plaats op Schiphol, de vliegbasis Woensdrecht en Bonaire. Hoogeveen: “De ontwikkelingen in de vliegtuigbrandbestrijding staan niet stil. Er worden telkens nieuwe technieken en blusmiddelen ontwikkeld om een brand sneller, veiliger en schoner te blussen. Dit zien we ook terug op het gebied van onderwijs en examens. Voor het CCBL is het van belang dat onze opleidingen aansluiten bij de landelijke brandweeropleidingen. Dit maakt een update van ons onderwijs en de examens dan ook noodzakelijk. We hebben er alle vertrouwen in dat we met het NIPV de professionele partner hebben om de kwaliteit van ons onderwijs blijvend te waarborgen.”

De luchthavenbrandweer in Lelystad blust een brand in een vliegtuigmotor.
De luchthavenbrandweer in Lelystad blust een brand in een vliegtuigmotor.

Bekijk ook