“Het was een veilige leeromgeving”
September 2025
“Ik keek uit naar mijn examen, ondanks dat het natuurlijk ook een spannend moment is”, zegt Ans Ploegmaker van Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO). Zij volgde de leergang Operationeel manager van september 2024 tot en met april 2025. “Toen ik mijn examen gehaald had, en wegreed bij het NIPV, keek ik nog een keer achterom. Ik had een gevoel van verlichting, ik heb er heel veel tijd ingestoken.”

Ploegmakers deed ongeveer twee jaar geleden het verzoek om deze leergang te mogen volgen. “Ik vind mezelf ontwikkelen belangrijk. Ik wil graag verder groeien. En deze leergang Operationeel manager leek me prima te passen. Toen de ruimte er binnen onze veiligheidsregio kwam, heb ik mij gelijk ingeschreven. Ik kijk er ook met heel veel voldoening op terug.”
Diversiteit in de klas
“Onze klas vond ik heel divers. De mensen kwamen uit het hele land en hadden ook verschillende functies binnen verschillende veiligheidsregio’s. In brainstorms merkte ik dat we ondanks die verschillen, toch dezelfde dingen tegenkomen. Het was heel fijn om die vervolgens in alle openheid te kunnen bespreken. Het was een hele veilige leeromgeving. De docenten/instructeurs die we kregen, brachten ook verschillende expertises mee. Ik ben zelf heel erg van interactieve vormen van leren. Een instructeur vertelde over haar eigen ervaringen met wat ze heeft meegemaakt in het vormen van teams, leidinggeven aan verschillende mensen. Dat was super interessant en leerzaam. Dat soort verhalen kon ik ook direct meenemen naar mijn eigen praktijk. Voor mij waren de puur theoretische dagen veel pittiger. Maar goed, die horen er ook bij.”
Eigen casus als rode draad
Een deel van de opleiding betreft ook een eigen casus. In het geval van Ploegmakers ging dat over de implementatie van de nieuwe schuimblusvoertuigen bij VRBZO. “Die liep als een rode draad door mijn opleiding heen. Dat was best een pittige, met verschillende componenten: financiële, maar er speelde ook weerstand. Daar ben ik ook heel open over geweest richting het projectteam. Zo van, ik probeer dingen of een nieuwe tactiek. Als er dingen niet lukten, dan voerden we daar het gesprek over, soms leidde dat tot een discussie. Maar dat is voor mij ook heel leerzaam geweest. Ik vind dat je altijd het gesprek moet kunnen blijven voeren, een kop koffie moet kunnen drinken, nooit de deur dichtdoen. En dat is gelukt.”
Leidinggevende heeft sleutelpositie in het team
Tijdens de leergang gaan er lessen over leidinggeven aan een team, persoonlijk leiderschap en projectmanagement. Ploegmakers: “Ik ben me door de opleiding nog meer bewust geworden van het feit dat een leidinggevende echt een sleutelpositie heeft binnen een team, zelfs als ontbrekende leidinggevende. Als die persoon er niet of onvoldoende is, dan vallen er gaten of mis je op bepaalde fronten verbinding. En wat ik ook heel prettig vond, is de ondersteuning vanuit het NIPV. Zij hebben mij op bepaalde momenten net dat zetje gegeven wat ik nodig had.”
Goed eindresultaat
“Mijn project is nog niet afgerond terwijl mijn leergang al wel afgerond is. Binnen de regio heb ik aangegeven toen ik dit project mee mocht gaan draaien, dat ik dan wel tot en met het einde betrokken wilde blijven. Want je gaat toch als projectteam samen een verbinding aan om tot een goed eindresultaat te komen. Ik kijk uit naar het moment dat de voertuigen straks operationeel binnen onze regio staan. Dat hebben we dan toch met z’n allen bereikt en dan is het voor mij pas echt afgerond.”