Landelijk Congres Voorrangsvoertuigen
Laat u bijpraten over de laatste ontwikkelingen op het gebied van voorrangsvoertuigen tijdens het Landelijk Congres Voorrangsvoertuigen.
Kerngegevens
28 november 2024, 9.30 – 17.00 uur
NIPV in Arnhem
€ 100
ambulancediensten, brandweer, politie en andere aangewezen diensten die met optische en geluidssignalen rijden, rijopleiders van hulpdiensten, verkeersveiligheidsorganisaties, kennisinstituten, overheden en belangenorganisaties voor weggebruikers
Platform Voorrangsvoertuigen van het NIPV
Meer informatie
De ontwikkelingen op het gebied van voorrangsvoertuigen staan niet stil. Daarom organiseert het NIPV op 28 november 2024 het Landelijk Congres Voorrangsvoertuigen.
Wij bieden u een interessant en afwisselend programma waarin we niet alleen terugblikken, maar vooral ook vooruitkijken en ruimte bieden voor discussie over het vakgebied. Daarnaast kunt u vakgenoten ontmoeten en kennis met elkaar uitwisselen.
Programma
- Ontvangst en registratie
- Opening door de dagvoorzitter: Nils Rosmuller, lector Energie- en transportveiligheid, NIPV
- Gewenste wijzigingen in de regelgeving rondom voorrangsvoertuigen. Door Piet Verhage, voorzitter afstemmingsoverleg Platform Voorrangsvoertuigen, NIPV
- De invloed van OGS op de aanrijtijden van voorrangsvoertuigen. Door Vincent Jansen, data-analist en onderzoeker, NIPV, en Wouter de Nooy, adviseur kwaliteitszorg onderzoek, NIPV
- Pauze
- Deelsessies ronde 1
- Lunch
- Deelsessies ronde 2
- Zaalwissel
- Deelsessies ronde 3
- Borrel
Toelichting op plenaire sessies
Gewenste wijzigingen in de regelgeving rondom voorrangsvoertuigen
Piet Verhage, voorzitter afstemmingsoverleg Platform Voorrangsvoertuigen, NIPV
In de presentatie van Piet Verhage staat de wet- en regelgeving voor voorrangsvoertuigen centraal. Omdat de meeste regelgeving van rond 2009 is, heeft het afstemmingsoverleg Platform Voorrangsvoertuigen een inventarisatie gemaakt van gewenste wijzigingen. Na een toelichting op deze inventarisatie kunnen de deelnemers andere knelpunten in de regelgeving melden.
Onderzoek naar de invloed van OGS op de aanrijtijden van voorrangsvoertuigen
Vincent Jansen, data-analist en onderzoeker, NIPV, en Wouter de Nooy, adviseur kwaliteitszorg onderzoek, NIPV
Na een korte introductie over de aanleiding en onderzoeksmethode door Vincent Jansen, gaat Wouter de Nooy in op de resultaten van het onderzoek. Vervolgens wordt met de deelnemers besproken wat de bevindingen (kunnen) betekenen voor de praktijk.
Toelichting op de deelsessies
Deelsessies ronde 1
Milieu-/zero-emissie en 30 km-zones
Roger Weimar, programmamanager, Ambulancezorg Nederland en Ruud van Eeden, senior projectleider materieel, NIPV
In deze deelsessie gaan we in op nieuwe gebiedsindelingen binnen de bebouwde kom die (mogelijk) een effect hebben op de bereikbaarheid van de hulpdiensten. gebiedsontsluitingswegen met een maximumsnelheid van 30 km/u, milieuzones en zero-emissiezones. Hoe verhouden de hulpdiensten zich tot de nieuwe maximumsnelheden en de ontheffingen en vrijstellingen die van toepassing zijn op de verschillende gebiedsindelingen?
Rijhulp- en veiligheidssystemen (ADAS)
Robert-Jan van der Zwaag, relatiemanager veiligheid en duurzame mobiliteit, RDW en Frank van der Voordt, adviseur, Rijkwaterstaat en Ronald Hekman, producten- en dienstenmanager voer-, vaartuigen en luchtvaart Politie
Deze deelsessie richt zich op de tegenstrijdigheden tussen de regelgeving en de elektronica in voorrangsvoertuigen. Na een introductie vanuit het perspectief vanuit Rijksdienst voor het wegverkeer, Rijkswaterstaat en Politie gaan we als begeleiders graag met u in gesprek over praktijkervaringen, knelpunten en mogelijke/gewenste oplossingen.
Zero-emissie voertuigen bij de hulpdiensten
Herman ter Beek, senior projectleider materieel, NIPV, Jan van Rookhuijzen, projectleider zero-emissie ambulance, Ambulancezorg Nederland en Erwin van Gessel, engineer huisvesting en duurzaamheid, ANWB
In deze deelsessie wordt ingegaan op de ontwikkelingen en specifieke aandachtspunten bij zero-emissie voertuigen van de hulpdiensten. Denk bijvoorbeeld aan netcongestie, AC/DC-laden, de voordelen en de uitdagingen bij grote voertuigen en de afhankelijkheden van andere partijen. Ook wordt aandacht besteed aan een planmatige aanpak voor het hele ecosysteem rondom zero-emissie ambulances.
Juridische casuïstiek en vragen van deelnemers
Achilles Damen, Landelijk verkeersofficier van Justitie
Achilles Damen vertelt over recente casuïstiek en geeft antwoord op juridische vragen van de deelnemers. Om een onderbouwd antwoord op de vragen te kunnen geven, wordt aan de deelnemers gevraagd deze uiterlijk 1 week van tevoren schriftelijk aan te leveren.
Ervaringen met de werkinstructie fysiek afgesloten wegvakken/tunnels
Marcel Oerlemans, adviseur Incident management, Rijkswaterstaat
Sinds ruim 2 jaar is er een protocol opgesteld en afgestemd voor het gebruiken van een afgesloten tunnel door hulpverleningsdiensten met prioriteit. We halen vanuit Rijkswaterstaat graag op welke ervaringen er in de praktijk zijn opgedaan met dit protocol en welke verbeteringen er vanuit de operatie worden gezien.
Onderzoek ongevalsstatistiek 2022–2023
Linda Wolfs, onderzoeker, NIPV
Net zoals in voorgaande jaren heeft het NIPV de ongevallen met voorrangsvoertuigen in kaart gebracht. In deze deelsessie worden de cijfers van de ongevallen met voorrangsvoertuigen over de periode 2022-2023 gepresenteerd. Tijdens de sessie wordt ingegaan op de diverse kenmerken van de ongevallen en wordt besproken of er trends te zien zijn over de periode 2010-2023 voor wat betreft het ongevalstype.
Deelsessies ronde 2
Rijhulp- en veiligheidssystemen (ADAS)
Robert-Jan van der Zwaag, relatiemanager veiligheid en duurzame mobiliteit, RDW en Frank van der Voordt, adviseur, Rijkwaterstaat en Ronald Hekman, producten- en dienstenmanager voer-, vaartuigen en luchtvaart Politie
Deze deelsessie richt zich op de tegenstrijdigheden tussen de regelgeving en de elektronica in voorrangsvoertuigen. Na een introductie vanuit het perspectief vanuit Rijksdienst voor het wegverkeer, Rijkswaterstaat en Politie gaan we als begeleiders graag met je in gesprek over praktijkervaringen, knelpunten en mogelijke/gewenste oplossingen.
Zero-emissie voertuigen bij de hulpdiensten
Herman ter Beek, senior projectleider materieel, NIPV, Jan van Rookhuijzen, projectleider zero-emissie ambulance, Ambulancezorg Nederland en Erwin van Gessel, engineer huisvesting en duurzaamheid, ANWB
In deze deelsessie wordt ingegaan op de ontwikkelingen en specifieke aandachtspunten bij zero-emissie voertuigen van de hulpdiensten. Denk bijvoorbeeld aan netcongestie, AC/DC-laden, de voordelen en de uitdagingen bij grote voertuigen en de afhankelijkheden van andere partijen. Ook wordt aandacht besteed aan een planmatige aanpak voor het hele ecosysteem rondom zero-emissie ambulances.
Juridische casuïstiek en vragen van deelnemers
Achilles Damen, Landelijk verkeersofficier van Justitie
Achilles Damen vertelt over recente casuïstiek en geeft antwoord op juridische vragen van de deelnemers. Om een onderbouwd antwoord op de vragen te kunnen geven, worden de deelnemers gevraagd deze uiterlijk 1 week van tevoren schriftelijk aan te leveren.
Herziening richtinggevend kader
Karin Groenewegen, vertegenwoordiger Brandweer Nederland in Platform Voorrangsvoertuigen en Frits Lindeman, teamchef, Politie
In 2015 is het richtinggevend kader bijzondere verkeersbevoegdheden opgesteld. In deze aanvulling op de Rijprocedure werd voor het eerst vastgelegd hoe de bestuurder van een hulpverleningsvoertuig zich in het verkeer dient te gedragen, zowel bij het rijden met vrijstellingen als het rijden als voorrangsvoertuig. Inmiddels zijn we ruim 9 jaar verder en is het tijd voor een update. Met behulp van jullie als ervaringsdeskundigen willen we het gesprek voeren over wat er in de tekst geactualiseerd kan en moet worden: Zijn er bijvoorbeeld zaken niet beschreven? Hebben ontwikkelingen de tekst ingehaald? Zijn er gedragingen die in de praktijk toch anders uitpakken?
Rijden met optische en geluidssignalen in Nederland, België en Duitsland
Caren Mertens, secretaris Platform Voorangsvoertuigen, NIPV en Roger Weimar, programmamanager, Ambulancezorg Nederland
Wie weet wat de regelgeving zegt over voertuigen met optische en geluidssignalen in België, Duitsland en Nederland? Wat mag wel en wat niet, bijvoorbeeld in Duitsland door een rood licht rijden of in België over de vluchtstrook rijden? In deze deelsessie gaan we in op de regelgeving en mogelijke risico’s. We horen ook graag wat de ervaringen en behoeften zijn van de deelnemers.
Herkenning van voorrangsvoertuigen
Vincent Habers, team Data en Diensten, Smart City, Smart Mobility en Thijs van Oevelen, ambulancechauffeur, Witte Kruis – regio Kennemerland
In deze deelsessie wordt duidelijk hoe Talking Traffic voorrangsvoertuigen in staat stelt bij spoedritten veilig en met prioriteit kruisingen over te steken en rittijden te verkorten. En tegelijkertijd andere weggebruikers tijdig waarschuwt voor het naderend hulpdienstvoertuig. Daarnaast wordt een innovatie gepresenteerd op het gebied van richtingsignalering, die weggebruikers de mogelijkheid biedt adequater te anticiperen op hulpdiensten in hun directe nabijheid. Samen met Talking Traffic reduceert dit kans op ongevallen en schades en verhoogt het veiligheid en comfort van zowel chauffeurs van voorrangsvoertuigen als alle andere weggebruikers.
Deelsessies ronde 3
Milieu-/zero-emissie en 30 km-zones
Roger Weimar, programmamanager, Ambulancezorg Nederland en Ruud van Eeden, senior projectleider materieel, NIPV
In deze deelsessie gaan we in op nieuwe gebiedsindelingen binnen de bebouwde kom die (mogelijk) een effect hebben op de bereikbaarheid van de hulpdiensten. gebiedsontsluitingswegen met een maximumsnelheid van 30 km/u, milieuzones en zero-emissiezones. Hoe verhouden de hulpdiensten zich tot de nieuwe maximumsnelheden en de ontheffingen en vrijstellingen die van toepassing zijn op de verschillende gebiedsindelingen?
Zero-emissie voertuigen bij de hulpdiensten
Herman ter Beek, senior projectleider materieel, NIPV, Jan van Rookhuijzen, projectleider zero-emissie ambulance, Ambulancezorg Nederland en Erwin van Gessel, engineer huisvesting en duurzaamheid, ANWB
In deze deelsessie wordt ingegaan op de ontwikkelingen en specifieke aandachtspunten bij zero-emissie voertuigen van de hulpdiensten. Denk bijvoorbeeld aan netcongestie, AC/DC-laden, de voordelen en de uitdagingen bij grote voertuigen en de afhankelijkheden van andere partijen. Ook wordt aandacht besteed aan een planmatige aanpak voor het hele ecosysteem rondom zero-emissie ambulances.
Juridische casuïstiek en vragen van deelnemers
Achilles Damen, Landelijk verkeersofficier van Justitie
Achilles Damen vertelt over recente casuïstiek en geeft antwoord op juridische vragen van de deelnemers. Om een onderbouwd antwoord op de vragen te kunnen geven, worden de deelnemers gevraagd deze uiterlijk 1 week van tevoren schriftelijk aan te leveren.
Ervaringen met de werkinstructie fysiek afgesloten wegvakken / tunnels
Marcel Oerlemans, adviseur Incident management, Rijkswaterstaat
Sinds ruim 2 jaar is er een protocol opgesteld en afgestemd voor het gebruiken van een afgesloten tunnel door hulpverleningsdiensten met prioriteit. We halen vanuit Rijkswaterstaat graag op welke ervaringen er in de praktijk zijn opgedaan met dit protocol en welke verbeteringen er vanuit de operatie worden gezien.
Herziening richtinggevend kader
Karin Groenewegen, vertegenwoordiger Brandweer Nederland in Platform Voorrangsvoertuigen en Frits Lindeman, teamchef, Politie
In 2015 is het richtinggevend kader bijzondere verkeersbevoegdheden opgesteld. In deze aanvulling op de Rijprocedure werd voor het eerst vastgelegd hoe de bestuurder van een hulpverleningsvoertuig zich in het verkeer dient te gedragen, zowel bij het rijden met vrijstellingen als het rijden als voorrangsvoertuig. Inmiddels zijn we ruim 9 jaar verder en is het tijd voor een update. Met behulp van jullie als ervaringsdeskundigen willen we het gesprek voeren over wat er in de tekst geactualiseerd kan en moet worden: Zijn er bijvoorbeeld zaken niet beschreven? Hebben ontwikkelingen de tekst ingehaald? Zijn er gedragingen die in de praktijk toch anders uitpakken?
Herkenning van voorrangsvoertuigen
Vincent Habers, team Data en Diensten, Smart City, Smart Mobility en Thijs van Oevelen, ambulancechauffeur, Witte Kruis – regio Kennemerland
In deze deelsessie wordt duidelijk hoe Talking Traffic voorrangsvoertuigen in staat stelt bij spoedritten veilig en met prioriteit kruisingen over te steken en rittijden te verkorten. En tegelijkertijd andere weggebruikers tijdig waarschuwt voor het naderend hulpdienstvoertuig. Daarnaast wordt een innovatie gepresenteerd op het gebied van richtingsignalering, die weggebruikers de mogelijkheid biedt adequater te anticiperen op hulpdiensten in hun directe nabijheid. Samen met Talking Traffic reduceert dit kans op ongevallen en schades en verhoogt het veiligheid en comfort van zowel chauffeurs van voorrangsvoertuigen als alle andere weggebruikers.
Aanmelden
De kosten voor deelname aan het congres bedragen € 100 per persoon. U ontvangt uiterlijk een week voor aanvang een bevestiging met meer informatie. Kosteloos annuleren kan alleen schriftelijk (kennisevents@nipv.nl) tot 14 november 2024. Hierna bent u het totale deelnamebedrag verschuldigd. U mag altijd een vervanger sturen.
Contact
Nieuwsbrief Platform Voorrangsvoertuigen
Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws over de activiteiten van het Platform Voorrangsvoertuigen. Het platform verbindt overheden, hulpverleningsdiensten, verkeersveiligheidsorganisaties en overige betrokkenen met elkaar. Het doel is samen te werken aan een veilige, vlotte, voorspelbare en verantwoorde doorstroming van voorrangsvoertuigen in het verkeer.
Frequentie: 2 keer per jaar