Belangrijke stappen naar sterker samenspel in het onderwijs
22 december 2025
De Raad van Commandanten en Directeuren Veiligheidsregio’s (RCDV) en het MT NIPV hebben weer ingestemd met een aantal belangrijke besluiten binnen het programma Onderwijs Onderweg. Met deze besluiten wordt het onderwijs voor brandweer- en crisisprofessionals beter georganiseerd en klaargemaakt voor de toekomst. De besluiten zorgen voor meer duidelijkheid over rollen en verantwoordelijkheden, betere samenwerking tussen regio’s en opleidingsinstituten en een stevigere borging van specialistische taken.

‘Klaar voor sterk samenspel’ als basis voor nieuwe regelgeving
Er is ingestemd met de notitie ‘Klaar voor sterk samenspel’. Deze notitie beschrijft hoe het onderwijsstelsel van de veiligheidsregio’s beter kan functioneren door heldere afspraken over wie wat doet. De notitie wordt gebruikt als fundament voor de ministeriële regeling ‘Onderwijsstelsel veiligheidsregio’s’. Dat betekent dat de afspraken over rollen, taken en samenwerking niet vrijblijvend zijn, maar formeel worden vastgelegd. Zo ontstaat een stabiel en eenduidig onderwijsstelsel voor alle veiligheidsregio’s.
In de praktijk betekent dit:
- Meer duidelijkheid over verantwoordelijkheden
- Betere aansluiting tussen onderwijs en de beroepspraktijk
- Sneller kunnen inspelen op veranderingen in het vak
Meer informatie
Het programma Onderwijs Onderweg staat ook bekend als Grote Werk 2 en werkt aan een goed werkend onderwijsstelsel met praktijkgericht, flexibel en actueel onderwijs voor alle brandweer- en crisisprofessionals van de veiligheidsregio’s. Meer informatie over wat er bereikt is in de afgelopen periode is te lezen in het online magazine. Op het platform Onderwijs Onderweg is meer te vinden over het programma en de vervolgstappen.
- Benieuwd wat het programma de afgelopen periode heeft gedaan? Lees dan het derde ‘Swipezine’ (online magazine) dat deze week is verschenen.
- Meer informatie over het programma en de vervolgstappen is te vinden op het platform van Onderwijs Onderweg.
