Derde leergang OvD van start
25 september 2025
In overleg met het werkveld is in september de derde leergang Officier van dienst (OvD) gestart bij het NIPV. Afkomstig uit verschillende veiligheidsregio’s worden 24 personen de komende 11 maanden opgeleid. “Het is een extra leergang die tegemoetkomt aan de vraag vanuit het werkveld”, zegt Luigi Bellu, teamleider Vakbekwaamheid Veiligheidsregio Zeeland. Samen met Simon Aardema, teamleider Vakbekwaamheid van Veiligheidsregio Groningen, is Bellu lid van de vakraad Leren en Ontwikkelen en waren ze samen contactpersoon voor de inventarisatie van de opleidingsplekken.

De interesse voor de leergangen OvD is altijd groot. De tweede leergang die startte in februari zat daarom snel vol. “Om gaten in de piketroosters op te vangen was deze derde leergang die dit jaar in september is gestart, erg gewenst”, vertelt Bellu.
Andere aanmeldprocedure
Voor deze extra leergang is er een iets andere aanmeldprocedure gehanteerd. “Waar voorheen ‘wie het eerst komt, die het eerst maalt’ gold, hebben we nu met 3 verschillende prioriteiten gewerkt. Prio 1 voor een persoon die een gat in een piket gaat vullen, prio 2 voor een persoon die dat over een aantal jaar gaat doen en de prio 3 voor iemand die de opleiding vooral ziet als eigen ontwikkeling en niet in piketdiensten meedraait”, legt Bellu uit.
Toekomstbestendige werkafspraken
Het lijkt wellicht simpel, een extra leergang organiseren, maar dit kon alleen tot stand komen met goede samenspraak tussen de verschillende vakraden (Incidentenbestrijding en Leren & Ontwikkelen) en het Centrum voor Opleiding en Vorming Brandweer (COVB) van het NIPV. Dat heeft ook alles te maken met hoe opleidingen bekostigd worden: via de vouchergeldenregeling. “We willen deze regeling heel graag tegen het licht houden zodat we tot meer toekomstbestendige werkafspraken kunnen komen voor alle opleidingen die onder deze regeling vallen”, zegt Bellu. “Want wie bepaalt of een opleiding wel of niet doorgaat? En hoeveel mensen moeten er per opleiding minimaal zijn, wat als die ondergrens net niet gehaald wordt, wie bepaalt dan hoe hard deze functies in een regio nodig zijn? Dat zijn allemaal vragen die daarin meespelen. Daarom hebben Simon en ik nu een conceptvoorstel als wensproces in de pen. Deze mogelijke werkwijze leggen we voor aan alle betrokkenen. Op dit moment is het nog niet helder hoe lang dit proces gaat duren.”
Gezamenlijke inzet
“Een extra leergang organiseren vraagt los van de financiering ook veel van de docenten, rollenspelers en coördinatoren die gezamenlijk een opleiding verzorgen”, geeft Tanja Guyken aan, decaan bij het NIPV. “We leiden elkaar op binnen Brandweer Nederland. Dat betekent dat voor een extra leergang we aanvullend beroep moeten doen op onze docenten en rollenspelers uit de verschillende disciplines in het land. Dan ben ik blij om te constateren dat we met elkaar de planning voor alle lesdagen rond hebben gekregen. Dat kon niet zonder onze poule van kwaliteitsdocenten en rollenspelers, waarbij voor de laatste groep de afgelopen periode actief gezocht is naar nieuwe aanwas. Gelukkig hebben we een aantal baanregisseurs en nieuwe OvD’s van andere disciplines gevonden die ondersteuning gaan bieden in de OvD Brandweer leergang.”