Succesvolle opening van het onderwijsjaar 2024-2025
19 september 2024
Het onderwijs voor brandweer- en crisisprofessionals moet klaar zijn voor de toekomst. Met die boodschap is het onderwijsjaar 2024-2025 van het NIPV officieel geopend. Samen met 170 onderwijsprofessionals werd er stilgestaan bij wat het NIPV als onderwijsinstituut doet en wat het komende onderwijsjaar in petto heeft.
Diverse deelsessies over onderwijsontwikkelingen
De middag begon met 8 goedbezochte deelsessies. Er stonden verschillende onderwerpen op het programma: Onderwijs Onderweg over de herziening van het onderwijsstelsel, onderwijsontwikkeling voor natuurbrandbestrijding en de wereld van de Werkveldadviescommissie. Ook was er veel interesse in de sessies over de herziening en flexibilisering van het crisisbeheersingsonderwijs en over de vertaling van maatschappelijke ontwikkelingen en actuele thema’s naar passend brandweeronderwijs.
Publieke veiligheidsrede 2024
De publieke veiligheidsrede werd dit jaar voor de tweede keer uitgesproken. Maaike Wittink, oud-student van de 53e voltijdopleiding Brandweerofficier, nam het stokje over van IJle Stelstra. Wittink is sinds april dit jaar bezig met haar inwerktraject als officier van dienst bij Veiligheidsregio Noord-Holland Noord. Wittink: “Tijdens de afgelopen maanden bij mijn werk in de regio is mij iets opgevallen in alle keren dat ik samenwerk met andere regio’s. Want het blijkt niet altijd vanzelfsprekend dat de kennis uit mijn regio bij andere regio’s aankomt. Of dat hun kennis mij bereikt. En als dat wel lukt, kan ik die kennis later vaak niet meer terugvinden. Mijn vraag is dus: hoe kunnen we onze kennis beter delen?”
Leven lang leren
Als mogelijke oplossing ziet Wittink een bibliotheek van incidenten en crises voor zich. “Een bibliotheek waarin je heel snel en heel precies de kennis kunt terugvinden die je zoekt, omdat die is getagd met bruikbare zoektermen. Zo’n bibliotheek is vooral nuttig vóór en na een incident. Zo kun je er aanvullende kwalitatieve input uit halen op de trends in de kerncijfers van het NIPV, om zo nog beter voorbereid te zijn.” Ook pleitte Wittink voor een blijvende vakbekwaamheid: “Het is belangrijk dat we een leven lang blijven leren en ervoor zorgen dat ik als officier mijn strepen daadwerkelijk blijf verdienen.” De inhoud van de veiligheidsrede kwam tot stand in een samenwerking tussen Maaike Wittink en Natascha Rens, ook oud-student van de 53e voltijdopleiding Brandweerofficier. De volledige publieke veiligheidsrede 2024 is terug te lezen.
Impact van onderzoek en onderwijs
Lector Brandweerkunde Ricardo Weewer nam de aanwezigen mee in zijn visie op impact maken met onderzoek en onderwijs. Hoe maken we resultaten uit onderzoek goed toepasbaar voor het onderwijs? Hoe zorgen we ervoor dat dit impact heeft? Weewer pleitte ervoor om de kennisdeling en het onderwijs anders in te richten, om aan te kunnen sluiten op de veranderende wereld en behoeften van crisisprofessionals. Als voorbeeld noemde Weewer kennismanagement. Er is veel kennis en informatie over het brandweervak. Het werken met specialistische functies kan een oplossing zijn om hiermee om te gaan.
Panelgesprek en officiële opening
Tijdens het panelgesprek ging dagvoorzitter Marlies Claasen in gesprek met Patrick Sprokkereef (voorzitter van de Vakraad Leren en Ontwikkelen), Frans Schippers (programmadirecteur Onderwijs Onderweg) en Ricardo Weewer. Centraal stond de veranderende en het meer complexe werkveld van brandweer- en crisisprofessionals. Vanuit hun eigen functie en ervaring gingen de heren in gesprek over mogelijke oplossingen om hiermee om te gaan. Coby Flier, directeur Onderzoek en Onderwijs, sloot daarna de bijeenkomst af door het onderwijsjaar 2024-2025 officieel te openen met een slag op de gong.