{"id":99133,"date":"2022-10-06T10:10:17","date_gmt":"2022-10-06T08:10:17","guid":{"rendered":"https:\/\/nipv.nl\/?p=99133"},"modified":"2024-03-01T14:17:03","modified_gmt":"2024-03-01T13:17:03","slug":"ongevallenstatistiek-voorrangsvoertuigen-2020-2021","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/nipv.nl\/nieuws\/ongevallenstatistiek-voorrangsvoertuigen-2020-2021","title":{"rendered":"Ongevallenstatistiek voorrangsvoertuigen 2020-2021"},"content":{"rendered":"\r\n
\r\n
\r\n
\r\n
\r\n \n\n

Ongevallenstatistiek voorrangsvoertuigen 2020-2021<\/h2>\n\n\n\n

6 oktober 2022<\/p>\n\n\n\n

Vandaag presenteerde het Kenniscentrum Voorrangsvoertuigen van NIPV de cijfers van ongevallen met voorrangsvoertuigen over 2020 en 2021. Doel van het tweejaarlijkse onderzoek is om inzicht te krijgen in het aantal en de kenmerken van ongevallen met voorrangsvoertuigen.<\/p>\n\n\r\n <\/div>\r\n <\/div>\r\n <\/div>\r\n<\/div>\r\n\r\n\r\n\n\n\r\n

\r\n
\r\n
\r\n
\r\n \r\n <\/div>\r\n <\/div>\r\n <\/div>\r\n<\/div>\r\n\r\n\r\n\n\n\r\n
\r\n
\r\n
\r\n
\r\n \n\n
\"\"<\/figure>\n\n\r\n <\/div>\r\n <\/div>\r\n <\/div>\r\n<\/div>\r\n\r\n\r\n\n\n\r\n
\r\n
\r\n
\r\n
\r\n \n\n

In 2020 en 2021 vonden er in totaal 219 ongevallen met voorrangsvoertuigen plaats. Deze ongevallen leidden tot 102 gewonden, waarvan 54 hulpverleners (44 politie, 5 ambulance, 3 brandweer en 2 overige diensten) en 48 andere weggebruikers. Bij 145 ongevallen waren politievoertuigen betrokken, bij 53 ongevallen ambulances en bij 16 ongevallen brandweervoertuigen. Bij 5 ongevallen waren voertuigen betrokken van overige hulpverleningsdiensten die optische en geluidssignalen mogen voeren.<\/p>\n\n\n\n

Kenmerken ongevallen<\/h2>\n\n\n\n

De twee belangrijkste ongevalstypen waren: een verkeerssituatie waarin de weggebruiker niet oplet of onverwacht gedrag vertoont (29 procent) en een kruispunt met verkeerslichten, waarop de voorrangsvoertuigbestuurder door rood licht rijdt, terwijl de andere weggebruiker groen licht heeft (24 procent). Bij de meeste ongevallen was er sprake van een wederpartij (80 procent). Bij meer dan de helft van deze ongevallen \u2013 voor zover bekend \u2013 had de wederpartij het voorrangsvoertuig niet gezien of gehoord. Bij twee derde van de ongevallen was er sprake van een flankbotsing. Driekwart van de ongevallen gebeurde binnen de bebouwde kom. Hier deden zich ook de meest ernstige ongevallen voor.<\/p>\n\n\n\n

Interpretatie cijfers <\/h2>\n\n\n\n

De hulpverleningsorganisaties hebben in het rijden met optische en geluidssignalen een min of meer gelijksoortige taak. Bij de interpretatie van de cijfers is het echter belangrijk om in gedachten te houden dat de organisaties op andere aspecten verschillen, zoals de grootte van het wagenpark, het aantal uitrukken en de kenmerken van de uitrukken. Deze verschillen kunnen invloed hebben op de omvang en de ernst van ongevallen met voorrangsvoertuigen.<\/p>\n\n\r\n <\/div>\r\n <\/div>\r\n <\/div>\r\n<\/div>\r\n\r\n\r\n\n\n\r\n

\r\n
\r\n
\r\n
\r\n \n\n

Lees het rapport<\/h2>\n\n\n\n

Download het rapport op de pagina van het Kenniscentrum Voorrangsvoertuigen<\/a>.<\/p>\n\n\r\n <\/div>\r\n <\/div>\r\n <\/div>\r\n<\/div>\r\n\r\n\r\n\n\n\r\n<\/div>\r\n

\r\n
\r\n
\r\n

\r\n Lees ook <\/h2>\r\n
\r\n
\r\n
\r\n
\r\n \r\n