{"id":34774,"date":"2022-03-14T13:17:24","date_gmt":"2022-03-14T13:17:24","guid":{"rendered":"https:\/\/nipv.nl\/?p=34774"},"modified":"2024-03-01T14:28:58","modified_gmt":"2024-03-01T13:28:58","slug":"blog-zowel-een-landelijk-als-lokale-steunpunten-gewenst","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/nipv.nl\/nieuws\/blog-zowel-een-landelijk-als-lokale-steunpunten-gewenst","title":{"rendered":"Blog: Zowel \u00e9\u00e9n landelijk als lokale steunpunten gewenst"},"content":{"rendered":"\r\n
\r\n
\r\n
\r\n
\r\n \n\n

Blog: Zowel \u00e9\u00e9n landelijk als lokale steunpunten gewenst!*<\/h2>\n\n\n\n

14 maart 2022<\/p>\n\n\n\n

Voorkom dat mensen van het kastje naar de muur worden gestuurd.<\/p>\n\n\r\n <\/div>\r\n <\/div>\r\n <\/div>\r\n<\/div>\r\n\r\n\r\n\n\n\r\n

\r\n
\r\n
\r\n
\r\n \r\n <\/div>\r\n <\/div>\r\n <\/div>\r\n<\/div>\r\n\r\n\r\n\n\n\r\n
\r\n
\r\n
\r\n
\r\n \n\n
\"\"<\/figure>\n\n\r\n <\/div>\r\n <\/div>\r\n <\/div>\r\n<\/div>\r\n\r\n\r\n\n\n\r\n
\r\n
\r\n
\r\n
\r\n \n\n

<\/p>\n\n\n\n

Jan Mans – burgemeester van Enschede ten tijde van de vuurwerkramp – werd in 2000 overvallen toen opeens een legertje ambtenaren van VWS op de stoep stond in het gemeentehuis van Enschede en hem aangaf dat een informatie- en adviescentrum zou worden opgestart.<\/p>\n\n\n\n

Dit onverwachte activisme vanuit het ministerie was een rechtstreeks gevolg van de parlementaire enqu\u00eatecommissie Bijlmerramp (rapport verscheen in 1999) die vaststelde dat indertijd in 1992 een goede geco\u00f6rdineerde informatievoorziening ontbrak. De toenmalige minister (mevrouw Borst) moest bijna aftreden en had in 2000 haar lesje geleerd.<\/p>\n\n\n\n

De kern van een IAC is dat het uitgaat van de \u00e9\u00e9n loketfunctie<\/strong>. Een slachtoffer van een calamiteit of andere directe betrokkene dient niet steeds van het kastje naar de muur te worden gestuurd. Er wordt fysiek dan wel virtueel \u00e9\u00e9n plaats gecre\u00eberd waar deze persoon terecht kan. Achter dat ene loket zijn dat verschillende hulp- en ondersteuningsfuncties (over onderdak en wonen, over werk en uitkering, over medische en psychosociale zorg, e.v.) verenigd. Het zal duidelijk zijn dat bij een \u2019klassieke\u2019 ramp die zich op \u00e9\u00e9n plaats voltrekt, het organiseren van een IAC nog betrekkelijk eenvoudig is. De nabestaanden van MH-17 woonden door het gehele land en toen is dan er ook voor gekozen een digitaal centrum in te richten.<\/p>\n\n\n\n

Bij de coronacrisis zagen wij wel vele plekken waar mensen informatie konden verkrijgen (Infoportalen) maar lang niet iedereen was op de hoogte van al deze \u2013 veelal gescheiden \u2013 informatie- en adviespunten.<\/p>\n\n\n\n

In deze Oekra\u00efne-situatie is het zeker ook ingewikkeld hoe je dat het beste kan organiseren; we zien al vele initiatieven en co\u00f6rdinatiepunten. Op landelijk niveau lijkt met het Knooppunt Co\u00f6rdinatie en Informatie Oekra\u00efne (KCIO) een centrale actor in de maak die zowel de professionals als de burgers kan ondersteunen. Daarvoor is het nodig dat dit punt (of een ander) wel het landelijk aangewezen<\/em> centrale punt wordt met een duidelijk budget, mandaat en bevoegdheden.<\/p>\n\n\n\n

Al zal dit de duidelijkheid en communicatie landelijk aanmerkelijk kunnen bevorderen, hiermee zijn we er zeker nog niet. In een fors aantal steden (naar schatting zo\u2019n 50-75, maar ook denkbaar is dat alle gemeenten een apart herkenbaar loket inrichten) zal ook een fysiek IAC ingericht moeten worden. Een plek waar Oekra\u00efners (en mogelijk straks ook Russen) maar ook de eigen inwoners in de regio terecht kunnen voor informatie en advies.<\/p>\n\n\n\n

Menno van Duin, lector Crisisbeheersing<\/p>\n\n\n\n



* Michel Duckers, Marleen Kraaij, IJle Stelstra, Maaike van Dam en Vina Wijkhuijs dank voor het meelezen<\/p>\n\n\r\n <\/div>\r\n <\/div>\r\n <\/div>\r\n<\/div>\r\n\r\n\r\n\n\n\r\n<\/div>\r\n

\r\n
\r\n
\r\n

\r\n Lees ook <\/h2>\r\n
\r\n
\r\n
\r\n
\r\n \r\n