{"id":209134,"date":"2024-07-01T12:42:48","date_gmt":"2024-07-01T10:42:48","guid":{"rendered":"https:\/\/nipv.nl\/?p=209134"},"modified":"2024-07-01T15:24:10","modified_gmt":"2024-07-01T13:24:10","slug":"brandproef-met-ultra-hogedruk-snij-en-blussystemen-voor-blussen-van-elektrische-voertuigbranden","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/nipv.nl\/nieuws\/brandproef-met-ultra-hogedruk-snij-en-blussystemen-voor-blussen-van-elektrische-voertuigbranden","title":{"rendered":"Brandproef met ultra hogedruk snij- en blussystemen voor blussen van elektrische voertuigbranden"},"content":{"rendered":"\r\n
\r\n
\r\n
\r\n
\r\n \n\n

Brandproef met ultra hogedruk snij- en blussystemen voor blussen van elektrische voertuigbranden<\/h1>\n\n\n\n

1 juli 2024<\/p>\n\n\n\n

Als onderdeel van een onderzoek naar de verbetering van blustechnieken bij elektrische auto\u2019s zijn twee elektrische auto\u2019s onderworpen aan een brandproef. Tijdens de tests werden de batterijen van deze auto\u2019s in een zogenoemde thermal runaway gebracht. Hiervoor werd bewust een beschadiging gecre\u00eberd in het accupakket en ontstond er een batterijbrand, die leidde tot een autobrand. Vervolgens hebben in dit experiment brandweereenheden een ultra hogedruk snij- en blussysteem ingezet met als doel de thermal runaway in het batterijpakket te stoppen.<\/p>\n\n\r\n <\/div>\r\n <\/div>\r\n <\/div>\r\n<\/div>\r\n\r\n\r\n\n\n\r\n

\r\n
\r\n
\r\n
\r\n \n\n
\"Elektrische<\/figure>\n\n\r\n <\/div>\r\n <\/div>\r\n <\/div>\r\n<\/div>\r\n\r\n\r\n\n\n\r\n
\r\n
\r\n
\r\n
\r\n \n\n

De brandproef is de start van een onderzoek door het NIPV naar de veilige en effectieve inzet van ultra hogedruk (uhd) blussystemen voor elektrische voertuigbranden, zoals de Coolfire en de Cobra Cold Cutter. Brandbestrijdingsinstructies en -procedures voor het gebruik van de uhd-blussystemen voor (elektrische) voertuigbranden zijn er nog niet in Nederland. De resultaten van de proef worden gebruikt om de blustechnieken voor branden in batterijen van elektrische auto\u2019s verder te verbeteren.<\/p>\n\n\n\n

Elektrische auto\u2019s onderdompelen<\/h2>\n\n\n\n

De huidige procedure in Nederland voor het stabiliseren van een elektrisch voertuig waarbij thermal runaway optreedt, is om het hele elektrische voertuig onder te dompelen in een container gevuld met water. Deze methode is gangbaar, omdat de accucellen in een omkisting zitten en het batterijpakket in het chassis zit, waardoor het water de cellen moeilijk kan bereiken. Door het voertuig in een dompelbak te plaatsen worden de accucellen van buitenaf gekoeld.<\/p>\n\n\n\n

Een andere bestrijdingstactiek is om het voertuig te laten uitbranden. Dat is niet op elke locatie mogelijk of wenselijk. In de praktijk bestaat er daarom behoefte aan meerdere inzettechnieken die afhankelijk van de situatie kunnen worden toegepast.<\/p>\n\n\n\n

\"\"<\/figure>\n\n\r\n <\/div>\r\n <\/div>\r\n <\/div>\r\n<\/div>\r\n\r\n\r\n\n\n\r\n
\r\n
\r\n
\r\n
\r\n \n\n

Met uhd-blustechniek kunnen accucellen direct worden gekoeld<\/h2>\n\n\n\n

Recent onderzoek toont aan dat interne koeling (koeling direct op de accucellen in het batterijpakket) goed werkt om de temperatuur in het accupakket te verlagen en daarmee de thermal runaway te stoppen. Een uhd-blussysteem gebruikt ultrahogedruk waterstraaltechnologie. Hiermee is het mogelijk om snel, veilig en effectief door wanden, chassis en omkistingen heen branden te bestrijden in voor brandweermensen moeilijk bereikbare ruimtes. De accu kan met deze methode ter plaatse worden gestabiliseerd, wat effici\u00ebnter en tijdbesparend kan zijn. Deze blustechniek kan vooral interessant zijn voor elektrische voertuigen en op moeilijk bereikbare locaties. En mogelijk later ook voor grotere en zwaardere elektrische voertuigen.<\/p>\n\n\n\n