{"id":204562,"date":"2024-05-27T09:39:57","date_gmt":"2024-05-27T07:39:57","guid":{"rendered":"https:\/\/nipv.nl\/?p=204562"},"modified":"2024-05-27T09:42:26","modified_gmt":"2024-05-27T07:42:26","slug":"blog-de-ketenbenadering-van-de-energietransitie-hoe-ver-reikt-die","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/nipv.nl\/nieuws\/blog-de-ketenbenadering-van-de-energietransitie-hoe-ver-reikt-die","title":{"rendered":"Blog: D\u00e9 ketenbenadering van de energietransitie, hoe ver reikt die\u2026?"},"content":{"rendered":"\r\n
27 mei 2024<\/p>\n\n\n\n
Lector Energie- en transportveiligheid Nils Rosmuller sprak onlangs op het eerste World Fire Congress. Het leverde hem nieuwe inzichten op over hoe de energietransitie zich wereldwijd voltrekt. Vooral als het gaat om batterij-elektrische voertuigen.<\/p>\n\n\r\n <\/div>\r\n <\/div>\r\n <\/div>\r\n<\/div>\r\n\r\n\r\n\n\n\r\n
De eerste week van de maand mei had ik de buitengewone eer te mogen spreken op het eerste World Fire Congress<\/a>, in de sessie Emerging Technology. Een bijeenkomst met vertegenwoordigers van de brandweer uit meer dan 70 landen. Met in totaal meer dan 300 internationale aanwezigen een prachtig podium om ons werk over de veiligheid van de energietransitie te presenteren.<\/p>\n\n\n\n En juist die wereldwijde component zette mij in de voorbereiding van mijn keynote aan het denken: Hoe zit het met de energietransitie in de wereld? Wij in Nederland zijn net als de rest van West-Europa bezig aan onze vierde energietransitie<\/a>: van hout en turf (1), naar kolen (2), naar olie en gas (3) en nu dus naar hernieuwbare bronnen zoals aardwarmte en wind- en zonne-energie (4).<\/p>\n\n\n\n Maar dat zijn Nederlandse fasen, terwijl ik tijdens het World Fire Congress sprak voor leiders van de brandweer afkomstig uit de gehele wereld: vanuit landen die nu overgaan van kolen op olie en gas en waar wind en zonne-energie nog (verre) toekomst zijn. Ook dat is de realiteit van de energietransitie in de wereld.<\/p>\n\n\n\n Dit faseverschil had ik al wel op mijn netvlies, maar gedurende het congres kwamen er, met name waar het ging over batterij-elektrische voertuigen, enkele andere veiligheids-relevante inzichten bij:<\/p>\n\n\n\n We maken ons in Nederland druk over de veiligheid van bijvoorbeeld batterijen die een tweede of derde leven krijgen in andere toepassingen dan waarvoor ze oorspronkelijk zijn gemaakt. Denk aan batterijpakketten uit elektrische auto\u2019s die in ons eigen land worden (her)gebruikt in energieopslagsystemen in wijken, bij evenementen of zelfs voor thuisopslag. Maar wat mij duidelijk werd door vertegenwoordigers uit landen in Latijns-Amerika en Afrika is dat dergelijke batterijen, en vaak ook gehele auto\u2019s, na hun technische levensduur grootschalig verscheept worden naar deze gebieden. Waar ze vervolgens onderdeel vormen van het dagelijkse leven. De veiligheidsrisico\u2019s die dergelijke toepassingen met zich meebrengen voor hun samenlevingen zijn niet te onderschatten. De auto\u2019s zijn allereerst blijkbaar niet goed genoeg meer voor gebruik in ons eigen land. Daar komt bij dat niet simpel is vast te stellen hoe veilig de gebruikte auto\u2019s en hun batterijen nog zijn. Een thermal runaway ligt op de loer, met de bijbehorende brand, toxische en explosieve effecten, alsmede de lastige bestrijdbaarheid ervan door de brandweer.<\/a><\/p>\n\n\n\n Er zijn diverse preventieve maatregelen die de kans op het ontstaan van een thermal runaway beperken. Zoals early warning en productcontroles. We zijn echter in ons eigen land niet goed in staat om de state of health van batterijpakketten te bepalen, laat staan te voorspellen of een auto veilig te importeren is in landen in de genoemde gebieden. Zowel het verschepen zelf<\/a> als het gebruik van gebruikte batterij-elektrische auto\u2019s levert veiligheidsrisico\u2019s op.<\/p>\n\n\n\n1. Second\/third\/fourth life\u2019 aspecten van energietransitie<\/h2>\n\n\n\n
2. Veiligheidsmaatregelen<\/h2>\n\n\n\n
3. Beperkte beschikbaarheid van repressieve technieken<\/h2>\n\n\n\n