{"id":81973,"date":"2022-07-20T09:24:49","date_gmt":"2022-07-20T07:24:49","guid":{"rendered":"https:\/\/nipv.nl\/?post_type=blog&p=81973"},"modified":"2023-02-17T11:09:54","modified_gmt":"2023-02-17T10:09:54","slug":"alternatief-aangedreven-hulpverleningsvoertuigen","status":"publish","type":"blog","link":"https:\/\/nipv.nl\/blog\/alternatief-aangedreven-hulpverleningsvoertuigen\/","title":{"rendered":"Alternatief aangedreven hulpverleningsvoertuigen"},"content":{"rendered":"\n

Alternatief aangedreven hulpverleningsvoertuigen<\/h1>\n\n\n\r\n
\r\n
\r\n
\r\n
\r\n \r\n <\/div>\r\n <\/div>\r\n <\/div>\r\n<\/div>\r\n\r\n\r\n\n\n\r\n
\r\n
\r\n
\r\n
\r\n \n\n

Nieuwsbrief Kenniscentrum Voorrangsvoertuigen, juli 2022<\/em><\/p>\n\n\n\n

Het Kenniscentrum Voorrangsvoertuigen heeft een verkennend onderzoek gedaan naar het overschakelen naar alternatief aangedreven (emissieloze) hulpverleningsvoertuigen.<\/p>\n\n\n\n

\"\"
Laadpunt elektrisch voertuig.<\/figcaption><\/figure>\n\n\r\n <\/div>\r\n <\/div>\r\n <\/div>\r\n<\/div>\r\n\r\n\r\n\n\n\r\n
\r\n
\r\n
\r\n
\r\n \n\n

Duurzaamheid speelt een steeds grotere rol in onze samenleving. Het is de ambitie van de Nederlandse overheid dat vanaf 2035 alleen nog auto\u2019s verkocht mogen worden die emissieloos kunnen rijden. Dit in aanloop naar 2050, wanneer het gehele Nederlandse wagenpark emissieloos moet kunnen rijden. Deze doelstelling raakt niet alleen de gewone burger, maar ook de hulpdiensten en de hulpverleningsvoertuigen waarin zij rijden.<\/p>\n\n\n\n

Marieke Meile, stagiaire van het Kenniscentrum Voorrangsvoertuigen van NIPV, voerde een verkennend onderzoek uit naar het overschakelen van op fossiele brandstof (benzine en diesel) aangedreven hulpverleningsvoertuigen naar alternatief aangedreven voertuigen binnen alle hulpdiensten in Nederland die mogen rijden met optische en geluidssignalen.<\/p>\n\n\n\n

Uitkomsten<\/h2>\n\n\n\n

Uit het onderzoek komt naar voren dat binnen een aantal veiligheidsregio\u2019s en politie-eenheden al druk gewerkt wordt aan de overschakeling naar alternatief aangedreven voertuigen. Dit varieert van verkennend bezig zijn, tot het rijden van een pilot\/proef met alternatief aangedreven voertuigen, tot het al beschikken over alternatief aangedreven voertuigen.<\/p>\n\n\n\n

De voorkeur qua aandrijving gaat uit naar elektrische voertuigen, waterstof wordt als tweede optie genoemd. De respondenten die hebben meegewerkt aan het onderzoek, hebben aangegeven dat ze in het proces van overschakelen naar alternatief aangedreven voertuigen tegen diverse problemen aanlopen, zoals storingen van voertuigen, laadinfrastructuur en financi\u00eble zaken.<\/p>\n\n\n\n

Voor- en nadelen<\/h2>\n\n\n\n

Er zitten voor- en nadelen aan (het rijden met) alternatief aangedreven hulpverleningsvoertuigen.<\/p>\n\n\n\n

Voordelen:<\/p>\n\n\n\n