{"id":173239,"date":"2023-11-21T10:58:07","date_gmt":"2023-11-21T09:58:07","guid":{"rendered":"https:\/\/nipv.nl\/?post_type=blog&p=173239"},"modified":"2023-11-21T17:27:40","modified_gmt":"2023-11-21T16:27:40","slug":"in-de-startblokken-voor-1-januari-2024-bent-u-klaar-voor-de-ow","status":"publish","type":"blog","link":"https:\/\/nipv.nl\/blog\/in-de-startblokken-voor-1-januari-2024-bent-u-klaar-voor-de-ow\/","title":{"rendered":"\u2018In de startblokken voor 1 januari 2024, bent u klaar voor de OW?\u2019"},"content":{"rendered":"\r\n
\r\n
\r\n
\r\n
\r\n \n\n

\u2018In de startblokken voor 1 januari 2024, bent u klaar voor de Omgevingswet?\u2019<\/h1>\n\n\n\n

Nieuws van het LEC Industri\u00eble Veiligheid, november 2023<\/em><\/p>\n\n\n\n

Nog ruim een maand te gaan en dan is het zo ver: de langverwachte invoering van de Omgevingswet. De invoeringsdatum 1 januari 2024 is bij Koninklijk Besluit, dat is voorgelegd aan de aan de Eerste en Tweede Kamer, vastgelegd. Tijd voor een laatste check bij de veiligheidsregio\u2019s: zijn de specialisten risicobeheersing en industri\u00eble veiligheid er klaar voor om soepel de overgang te maken naar het nieuwe wettelijk kader voor hun IV-taken? Tijdens de netwerkdag van het LEC Industri\u00eble Veiligheid (LEC IV) op 9 november werd een workshop gewijd aan het opfrissen van de kennis en komend voorjaar staan ook nog enkele data voor een eendaagse opfriscursus op de agenda.<\/p>\n\n\n\n

\"\"<\/figure>\n\n\r\n <\/div>\r\n <\/div>\r\n <\/div>\r\n<\/div>\r\n\r\n\r\n\n\n\r\n
\r\n
\r\n
\r\n
\r\n \n\n

In de overgangsfase van de bestaande naar de nieuwe wetgeving is herhaling de kracht van de boodschap. Want voor de meeste adviseurs en toezichthouders bij de veiligheidsregio\u2019s is het alweer een poos geleden dat zij de cursus \u2018milieubelastende activiteiten en veiligheidsregio\u2019s\u2019 volgden. Het LEC IV organiseerde die cursus in het voorjaar van 2022 en door uitstel van de invoering van de Omgevingswet kan de kennis wat zijn verstoft. Daarom heeft het LEC IV in maart, april en mei 2024 zes data gereserveerd voor extra opfriscursussen, verspreid over het land. De nieuwe VTH-praktijk onder de Omgevingswet is dan net uit de startblokken en IV-medewerkers hebben dan hun eerste ervaringen achter de rug en hebben wellicht een goed beeld van (of juist veel vragen over) onderdelen van het wettelijk kader waarover zij hun kennis nog willen bijspijkeren.<\/p>\n\n\n\n

Tijdens de laatste netwerkdag polste Karin Eshuis hoe de kennis bij de IV-specialisten er anno november 2023 voor staat. Wat zijn de belangrijkste wijzigingen in het wettelijk kader? Waar is het adviesrecht van de veiligheidsregio\u2019s inzake milieubelastende activiteiten geregeld en waar kun je precies terugvinden welke regels en voorschriften voor bepaalde risicovolle activiteiten gelden? Nog even in een notendop: het begrip \u2018inrichtingen\u2019, bekend uit de Wet milieubeheer, verdwijnt en wordt in de Omgevingswet vervangen door \u2018milieubelastende activiteiten\u2019 (mba\u2019s). Voor deze activiteiten, die een nadelige invloed op het milieu kunnen hebben, staan algemene regels in het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal), terwijl regels voor beoordeling (van aanvragen om vergunning) zijn opgenomen in het Besluit kwaliteit leefomgeving (Bkl).<\/p>\n\n\n\n

Het bevoegd gezag kan echter in de Omgevingsverordening (provincie) en het Omgevingsplan (gemeente) ook aanvullende regels stellen en een vergunningsplicht eisen, voor activiteiten die niet in het Bal staan maar ook aanvullend op de regels uit het Bal. Zo is bijvoorbeeld de energietransitie nog zo sterk in ontwikkeling, dat een deel van de daarmee samenhangende activiteiten nog niet in het Bal staan, terwijl ze wel risico\u2019s opleveren voor milieu en veiligheid. Ten aanzien van het wettelijk adviesrecht van veiligheidsregio\u2019s is van belang dat dit advies niet alleen betrekking heeft op de mba die in bijlage III wordt genoemd maar dat de veiligheidsregio ook andere activiteiten in de nabijheid daarvan bij haar advisering mag betrekken. Bijvoorbeeld als sprake is van een mogelijk escalatie- of domino-effect. Ergo: het is een complex stelsel van besluiten, verordeningen en plannen waarin de IV-functionarissen van de veiligheidsregio\u2019s hun weg moeten zien te vinden om hun adviserende en toezichthoudende rol in de industrie adequaat te kunnen uitvoeren.<\/p>\n\n\n\n

In de workshop kregen de deelnemers enkele praktische voorbeelden van scenario\u2019s voor adviesaanvragen op hun bordje, aan de hand waarvan zij hun kennis konden toetsen. Een belangrijke vraag was die over het overgangsrecht. Hoe zit het met bedrijven die op de kritieke tijdgrens van invoering van de Omgevingswet een vergunningaanvraag indienen? Worden die beoordeeld volgens het oude of het nieuwe wettelijk kader? Het antwoord is simpel: aanvragen die v\u00f3\u00f3r 1 januari 2024 bij het bevoegd gezag binnenkomen, worden volgens het oude stelsel afgehandeld; bij aanvragen vanaf 1 januari geldt het nieuwe kader van de Omgevingswet.<\/p>\n\n\n\n

Karin Eshuis stelt vast dat na acht lange jaren ontwikkeling, discussie en wetgevingstraject de langverwachte Omgevingswet nu eindelijk echt zijn intrede doet, maar dat door die lange weg naar invoering er inmiddels wel \u2018gaten\u2019 zijn ontstaan in het toepassingsbereik. Bijvoorbeeld doordat nieuwe risicovolle-activiteiten hun intrede hebben gedaan, waarvoor de Omgevingswet nog geen houvast biedt, zoals verschillende activiteiten in het kader van de energietransitie. Een situatie waarvoor het LEC IV en de veiligheidsregio\u2019s volgens Karin meerdere keren hebben gewaarschuwd tijdens het ontwikkelproces. Maar dat is de realiteit van wetgevingsprojecten, waarmee de mensen in de uitvoering te dealen hebben. Toekomstige \u2018reparatie\u2019 van de Omgevingswet is dus op onderdelen gewenst.<\/p>\n\n\n\r\n

\r\n
\r\n
\r\n

\r\n Download checklist \u2018Ben ik Omgevingswet-proof (voor de industri\u00eble omgeving)?\u2019 <\/h2>\r\n \r\n \r\n
\r\n\r\n