OTOpia 2022 Future Learning

OTOpia wordt dit jaar voor de vijfde keer georganiseerd en deze lustrumeditie belooft een interactieve, leerzame en inspirerende dag te worden! Tijdens OTOpia 2022 willen wij de samenwerking binnen het netwerk van OTO-professionals intensiveren door met elkaar in gesprek te gaan en best practices uit te wisselen.

Het thema van deze dag is ‘Future learning’.

Kerngegevens

Datum

31 mei 2022 van 09:00 – 16:30 uur

Locatie

NIPV Arnhem

Kosten

geen

Voor wie

voor professionals Opleiden, Trainen, Oefenen

Organisator

NIPV

Programma

Toelichting workshops

Er zijn drie workshoprondes. Voor elke ronde kunt u een workshop kiezen die u het meest aanspreekt. Definitieve indeling van de workshops vindt plaats door de organisatie. Het leidende thema voor alle workshops is “future learning”.

Arjen Banach, dagvoorzitter
Arjen Banach is veelgevraagd spreker en organisatiefuturoloog. Met zijn werk focust Arjen zich op de vraag: hoe komt ons werk er in de wereld van morgen uit te zien? Iedereen is ondertussen wel bekend met de alsmaar sneller veranderende wereld en de ontwikkelingen die spelen in het werkveld. De vraagt blijft echter: hoe spelen we daar als organisatie en professionals slim op in? Arjen inspireert hoe de manier van werken zo aan te passen zodat deze echt futureproof wordt. 

Future learning; omarm de chaos! 
Prof. Dr. Jan Rotmans
‘Het is niet gek als je nu onrustig bent. Sterker nog: het zou heel gek zijn als je dat nu niet was. Het is heel onrustig in de wereld en het voelt alsof we in een permanente crisis zitten. ……… We leven dan ook in een verandering van tijdperk, waarin alles wat vanzelfsprekend is ter discussie komt te staan. Zo’n transformatieve verandering is veel ingrijpender, moeilijker en dreigender dan een ‘gewone’ verandering. Dat vraagt het bijna onmogelijke van ons, namelijk om enerzijds het oude en vertrouwde los te laten. En anderzijds het nieuwe en onbekende te omarmen’. Oude en bekende en nieuwe ongekende crises vragen wellicht dan ook om anders leren?! Omarm de crisis. 

Workshop 1: Voorbereiden op ongekende crises; hoe dan?!
Laurens van der Varst, NIPV
Crisisprofessionals worden in opleidingen en trainingen voorbereid op flitsrampen en (mini)crises.  Maar hoe zijn zij voorbereid op nieuwe crises, de ongekende crises, black swans of meervoudige crises? Welke uitdagingen en crisisdynamiek treden dan op? Wat vragen dergelijke crises van crisisprofessionals en teams? Welke vaardigheden en kwaliteiten zijn nodig? Hoe kunnen we daarop nu al inspelen in opleiding en onderwijs? Graag gaan wij hierover met jullie in gesprek!

Workshop 2: De ontwikkeling en gebruik van VR, AR en AI in de crisisbeheersing! Ongekende nieuwe mogelijkheden?  
Chris Haarmeijer, CEO RE-Lion
‘De omgeving om ons heen wordt steeds sneller onvoorspelbaar: Oekraine, het klimaat, terreur, COVID19. En toch blijft 99% opleiden en trainen zoals we dit al jaren doen inclusief de beperkingen. Gelukkig is er een groeiend aantal organisaties die toch de keus hebben gemaakt voor een betere balans tussen ‘analoog’ en ‘digitaal’ voorbereiden. Met VR maken zij echt de stap naar de het leren van de toekomst. Deze workshop laat zien hoe en waarom deze groeiende groep dit aanpakt, met welke middellen en welke ongekende mogelijkheden dit biedt.
Chris Haarmeijer is sinds 2004 bezig met VR en heeft veel ervaring in het toepassen van VR/AR in de veiligheidssector. Hij is co-founder van RE-liON en actief voor o.a. Defensie, Politie en Brandweer in binnen- en buitenland’.

Workshop 3: Podcasting als leermiddel: innovatie, maar hoe pak je dit aan? 
Tom Compaijen, Compaijen C&C 
Podcasts is een ideale laagdrempelige manier om kennis over te brengen over crisis. Al jouw crisismedewerkers luisteren in hun eigen tijd naar lessons learned en de nieuwste ontwikkelingen. Veel crisisorganisaties willen graag een podcast maken, maar zijn nog zoekende hoe dit aan te pakken. In deze workshop leer je alle stappen die nodig zijn bij het maken van een podcast. Je krijgt praktische tips over inhoudelijke en technische aspecten. En gaat gelijk zelf aan de slag met die eerste stappen. Na afloop ben je in staat om met jouw organisatie aan de slag te gaan met een eerste podcast. De workshop wordt gegeven door Tom Compaijen. Tom is trainer en adviseur in crisismanagement en crisiscommunicatie. Hij maakte verschillende podcasts over crisis, waaronder zijn eigen De Crisispodcast . Tom maakte vroeger radio voor o.a. AmsterdamFM. 

Workshop 4: Adaptief leren met Learning Analytics in leerecosystemen: wat betekent dit voor de veiligheidsprofessional van de 21e eeuw?
Heleen Pennings, TNO
Tijdens de workshop leggen we uit wat Learning Analytics kan bieden voor het adaptief inrichten van leren of het leren in ecosystemen. We kijken daarvoor welke soort data verzameld moet worden tijdens het leren en op welke niveaus na deze data gekeken kan worden. Dit hangt namelijk af van het doel dat een gebruiker heeft. Een lerende heeft bijvoorbeeld een ander doel dan de docent of een onderwijsontwikkelaar. Daarnaast Zoomen we ook in op de veranderende rol van een docent wanneer we gebruik maken van Learning Analytics en meer adaptieve vormen van leren. Ter ondersteuning laten we jullie tijdens deze workshop kennismaken met een aantal dashboards die we gemaakt hebben voor twee simulatortrainingen bij Defensie. We leggen uit hoe we tot deze dashboards zijn gekomen en hoe deze gebruikt kunnen worden door verschillende soorten gebruikers.

Workshop 5: Serious gaming en de operationele diensten! Spelenderwijs wijzer worden! 
Diederik Stolk, Goldsworthy, Stolk & Associates
Diederik Stolk is een expert in het ontwikkelen van serious games voor de veiligheidssector. Over de afgelopen 15 jaar heeft hij tientallen verschillende simulaties, tabletop exercise, wargames en multidisciplinaire militaire oefeningen ontwikkeld voor ondere andere de NAVO, Ministerie van Defensie (VK, DE en NL) en verschillende veiligheidsregio’s. Tijdens zijn workshop deelt hij zijn designproces en laat hij verschillende voorbeelden zien van recente games en ondersteunende tooling. Hij gaat dan ook specifiek in op het vraagstuk: hoe zorg je ervoor dat de deelnemer ook echt de crisis voelt.  Diederik is van mening dat elke veiligheidsprofessional zich zou moeten bekwamen in het ontwikkelen, begeleiden en spelen van serious games. En… vooral dat dit niet moeilijk hoeft te zijn! 

Achtergrond keynote spreker
‘Jan Rotmans is een bevlogen hoogleraar transitiekunde en duurzaamheid. Hij werkt aan een gezonde, eerlijke én duurzame samenleving. Hij is de professor die de vertaalslag weet te maken van de theoretische transitiewetenschap naar concrete acties en adviezen voor bedrijven, overheden en organisaties in binnen- en buitenland. Hij staat voor de samenleving die aan het veranderen is. Je kan de verandering niet buiten jezelf neerleggen. Je wilt er mee aan de slag!
Een visie met perspectief voor future learning!

Aanmelden

Klik hier om u aan te melden!

Meer informatie