Talking Traffic, Safety Priority Services en Voertuig Positie Service: de stand van zaken

Juli 2022

Welke ontwikkelingen zijn er gaande rondom Talking Traffic, Safety Priority Services en Voertuig Positie Service? Een update.

Verkeersplein snelwegen.

Talking Traffic

Talking Traffic is de voorziening van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat die modaliteiten in en rond het verkeer met elkaar in verbinding brengt, waardoor verkeersstromen beter op elkaar worden afgestemd.

Voor de hulpdiensten zit het grote voordeel erin dat zij bij het rijden met spoed de hoogste prioriteit kunnen krijgen bij verkeerslichten, mits deze van de iVRI-generatie zijn. Hierdoor hoeven de hulpdiensten niet meer door rood te rijden en staat al het andere verkeer tijdig stil. Bekijk een actueel overzicht van alle iVRI’s in Nederland op https://map.udap.nl.

Wil uw regio deelnemen aan Talking Traffic? Zijn er op cruciale plekken nog geen iVRI’s? Geef een overzicht van de in uw regio gewenste iVRI’s aan ons door (zie Contact).

Safety Priority Services (SPS)

Elk hulpdienstvoertuig dat in de Talking Traffic-keten is opgenomen en met spoed onderweg is, zal binnenkort zichtbaar zijn bij automobilisten die gebruikmaken van apps of navigatiesystemen van ANWB, Be-Mobile (Flitsmeister/Truckmeister), Hyundai, Inrix, Kia en TomTom. Zij worden gewaarschuwd voor dit naderende hulpdienstvoertuig. De melding toont uit welke richting het voertuig komt en hoe ver het nog verwijderd is. Omdat alle ambulances naar verwachting nog dit jaar in Talking Traffic zijn opgenomen, geldt dit dus het eerst voor ambulances. Zodra voertuigen van andere hulpdiensten zijn aangesloten op Talking Traffic, geldt dit ook voor die voertuigen. Overigens worden automobilisten niet alleen gewaarschuwd voor met spoed naderende hulpdienstvoertuigen, maar ook voor andere potentiële gevaren. Lees meer in het nieuwsbericht over SPS van 4 juli 2022.

Voertuig Positie Service (VPS)

In ons land is de afgelopen jaren al veel kennis opgebouwd over Talking Traffic, onder meer in pilots van regio’s en een onderzoek naar de implementatie van Talking Traffic. Het onderzoek heeft een Voertuig Positie Service (VPS)voor de veiligheidsregio’s aanbevolen. De vakraad Incidentbestrijding van Brandweer Nederland heeft de wens voor zo’n VPS onderschreven op basis van zes uitgewerkte use cases. Ook is een Project Start Architectuur voor een VPS ontwikkeld en goedgekeurd.

Op dit moment lijken de kosten nog een barrière te vormen om te starten met een VPS. Maar recent hebben twee leveranciers aangegeven een VPS te kunnen leveren tegen acceptabele kosten, gekoppeld aan een aantal van de zes beschreven use cases. NIPV overweegt nu dan ook om dit najaar te starten met een aanbesteding voor een VPS. Met de regio’s moeten dan afspraken gemaakt worden over het gebruik van hun voertuigposities voor de verschillende use cases. Uiteraard met inachtneming van privacy-aspecten.

Als de VPS is gerealiseerd, kunnen regio’s eenvoudiger aansluiten op Talking Traffic. Nog steeds geldt de voorwaarde dat de regio iedere seconde voertuigposities moet leveren voor effectief gebruik in Talking Traffic en SPS.

Lees ook

07-03-2023
MOC-handreiking blusschuimtransitie beschikbaar

Een belangrijk kenmerk van het nieuwe leerlandschap is dat de leerstromen voor de vakgebieden industriële veiligheid, brandveiligheid en ruimtelijke veiligheid modulair van opbouw zijn en beter aansluiten op het kennisniveau dat de cursisten (deels) al hebben.

30-01-2023
Wijziging ARIE-regeling: geen gevolgen voor veiligheidsregio’s

Heeft de wijziging van de ARIE-regeling gevolgen voor de aanwijzing van bedrijven om over een bedrijfsbrandweer te beschikken? Daar heerst in de uitvoeringspraktijk wat onduidelijkheid over, daarom een kort toelichting.

30-01-2023
Nieuwe leerstroom Industiële Veiligheid krijgt gestalte

Een belangrijk kenmerk van het nieuwe leerlandschap is dat de leerstromen voor de vakgebieden industriële veiligheid, brandveiligheid en ruimtelijke veiligheid modulair van opbouw zijn en beter aansluiten op het kennisniveau dat de cursisten (deels) al hebben.

30-01-2023
Netwerkdag LEC IV 9 maart: Incidentonderzoek en MOC-handreiking blusschuimtransitie

Deze dag staat in het teken van incidentonderzoek in het domein industriële veiligheid. In de in de middag zal het thema verder worden uitgediept in een workshop, waar een casus incidentonderzoek wordt behandeld.

30-01-2023
Lithiumhoudende energiedragers en blussystemen

De rol van de verzekeraar en ook de samenwerking tussen de verzekeraars en de brandweer wordt steeds belangrijker om de veiligheid rond energie-opslagsystemen (EOS) en batterij-opslagen te waarborgen.

30-01-2023
Jaarverslag LEC IV 2022: jaar van verbreding

De verbreding van Brzo-inrichtingen naar andere categorieën risicorelevante bedrijven en de voorbereiding op de invoering van de Omgevingswet bepaalde de agenda van het LEC in 2022 komen ruim aan bod.

30-01-2023
SIV’ers in de praktijk

Sophie Lang (Veiligheidsregio Zuid-Limburg): Passie voor industrie en veiligheid. Haar drive is bij te dragen aan een grotere industriële veiligheid; voor deze en toekomstige generaties.

16-01-2023
Oefeningen en trainingen

Wil je in jouw regio ook oefenen met de landelijke voorziening SIS of een training volgen?

16-01-2023
Versterking gevraagd voor Expertgroep SIS

Wij zijn op zoek naar enkele personen vanuit de kolom Bevolkingszorg die plaats willen nemen in de LOCB Expertgroep SIS